Turbo loopt vast door gebroken oliepompketting
Acuut probleem met verrassende oorzaak

Als een turbo kapot gaat, moet je altijd kijken wat daarvan de oorzaak is. Geregeld komt men daarbij een verrassende oorzaak tegen. Zo ook in dit geval waarbij een Ford Transit door de pechverhelpingsdienst bij de garagist wordt afgeleverd vanwege een kapotte turbo. Wat ook de oorzaak is, het is iets acuuts. Uiteindelijk blijkt het een gebroken oliepompketting te zijn. Iets wat we niet vaak zien…
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)
Diagnose pechverhelping
Omdat de garagist de turbo registreert, bellen we hem op om technische ondersteuning te bieden. Aan de telefoon vertelt hij wat de diagnose van de pechverhelpingsdienst is.
Het compressorwiel van de turbo slaat vast tegen de behuizing, maar alle componenten zitten nog op hun plek. Ook de locknut, terwijl deze er toch als eerste afdraait als een turbo vastloopt. De motor-ECU heeft wel even een foutcode afgegeven die te maken had met de actuator. Deze foutcode is echter niet meer teruggekomen na het wissen. Dat duidt erop dat er iets heel plotseling is gebeurd. Wat natuurlijk ook wordt bevestigd door het feit dat de pechverhelpingsdienst te hulp moest komen.
Het komt overigens wel vaker voor dat een foutcode niet meer terugkomt. Noteer daarom altijd even precies welke foutcode je ziet, voordat je hem wist.
Enorm lawaai bij starten
Bij het starten klonk er een enorm lawaai, waarop de garagist de motor direct weer afzet. De locknut was toen echter al een stukje van de as afgedraaid. De garagist neemt geen axiale speling waar. Ook zijn zowel het turbinewiel als het compressorwiel onbeschadigd. Maar wat wel opvalt, is dat de behuizingen droog zijn. We concluderen dat de oliedruk is weggevallen en dat het enorme lawaai ervoor zorgde dat de motor zo snel is stopgezet dat er verder geen zichtbare schade is ontstaan.
Carterpan demonteren
Waardoor is de oliedruk zo plotseling weggevallen? Het voertuig is van het begin in onderhoud bij de garagist. We hoeven de oorzaak dus niet te zoeken in oude olie of een verstopte carterzeef. Maar waardoor is de oliedruk dan wél weggevallen? We adviseren de garagist om de carterpan te demonteren, zodat hij goed zicht heeft op de oliepomp en de zeef. Twee uur later belt hij om te vertellen dat de ketting die de oliepomp aandrijft, is gebroken.
Ook oliepomp vervangen
Zo’n ketting breekt pas als hij in één keer met een enorme kracht op spanning komt te staan. Bijvoorbeeld omdat de oliepomp vastloopt. Daarom adviseren we de garagist om naast de turbo ook de oliepomp te vervangen.