Automatisering en robotisering zijn slechts één onderdeel van de verandering die het lassen doormaakt. duurzaamheid gaat de komende jaren eveneens een stempel drukken en tot veranderingen leiden. dat hoeft niet eens zo heel erg slecht uit te pakken voor lasbedrijven. integendeel.
Een grote zorg bij lassen is om lasdefecten snel, betrouwbaar en kostenefficiënt op te sporen. de huidige destructieve en niet-destructieve technieken zijn tijdrovend en duur en zijn niet altijd geschikt om de laskwaliteit te beoordelen. met real-time kwaliteitscontrolesystemen kunnen de huidige beperkingen van conventionele beproevingstechnieken worden overwonnen. in het europese project avangard werd dit onderzocht voor het lassen van een innovatief chassis voor elektrische voertuigen.
Roestvast staal (rvs) dankt zijn goede corrosieweerstand aan een gehalte van minimum 12% chroom (cr). in de lucht of in water vormt zich hierdoor een dunne, doorzichtige, stabiele, passieve film van chroomoxide aan het oppervlak. daarbij ontstaan aanloopkleuren.
Tig-lassen is een gecompliceerde lastechniek die de nodige expertise vergt. diverse innovatieve technieken en ontwikkelingen hebben er echter gaandeweg voor gezorgd dat deze techniek op steeds bredere schaal toepasbaar is.
Global industrie lyon van 11 tot 14 maart 2025.