3 redenen om in te zetten op STEM-acties met uw bedrijf
Goed voor uw bedrijf en het motiveren van talent
Op 25 februari organiseerden de VLAIO-STEMhub en de Sociale InnovatieFabriek een doe-dag over STEM-acties. Vertegenwoordigers van bedrijven, STEM-organisaties, kennisinstellingen en sectororganisaties ontdekten de positieve impact van deze acties. Waarom zou ook uw bedrijf best inzetten op STEM?
U helpt het tekort aan STEM-talent inperken
Het tekort aan STEM-talent in Vlaanderen is groot. De interesse van kinderen en jongeren in STEM aanwakkeren is daarom belangrijk. Een school uit de buurt een blik achter de schermen van je bedrijf gunnen of een doe-activiteit rond wetenschap en technologie voor de jeugd organiseren, kan helpen om dat tekort in de maatschappij in te perken. Dankzij zulke acties geeft u namelijk de passie voor STEM door aan de jeugd en vergroot u de kans dat zij een STEM-studierichting kiezen.
U bouwt aan uw employer branding
Naast een maatschappelijke meerwaarde leveren STEM-acties op korte termijn een interessante ‘return on investment’ op vlak van HR op voor uw bedrijf. U stimuleert talentontwikkeling en bouwt aan uw merkstrategie, wat bijdraagt tot uw employer branding. Bedrijven die niet alleen financiële, maar ook maatschappelijke doelen nastreven, hebben zelfs een streepje voor bij jonge werknemers en krijgen vacatures makkelijker ingevuld.
U trekt er niet alleen nieuwe werknemers mee aan, u versterkt ook de trotsheid van uw huidige werknemers op hun baan en hun werkgever. Hoe? Door hen te betrekken bij uw STEM-acties, hen fier te laten vertellen over hun job, hen een doe-activiteit te laten begeleiden, hen een traject in goede banen te laten leiden, … Maak van uw medewerkers rolmodellen waarmee jongeren zich kunnen identificeren en waardeer deze inspanningen ook binnen ontwikkelings- of opleidingsplannen.
U maakt uw bedrijf aantrekkelijk voor investeerders
Inzetten op STEM-acties heeft ook een positieve impact op uw bedrijf op lange termijn, zolang deze acties in lijn liggen met de bedrijfsstrategie. Dankzij samenwerking met lokale scholen, verenigingen of organisaties maakt u uw bedrijf bekend bij jonge ambassadeurs, ouders, leerkrachten en jongerenverenigingen. Uw naamsbekendheid wordt zo groter, wat op termijn ook bedrijfsvoordelen zoals rendement op aandelen of aantrekkingskracht naar investeerders toe met zich meebrengt.
Ook inzetten op STEM-acties?
Overtuigd om met uw bedrijf hierop in te zetten? Check de website voor inspiratie, informatie en begeleiding. Wilt u graag advies op maat? Boek een adviesgesprek bij de STEMhub.