Volta zet de toekomst onder stroom
Go-electro campagne wijst jongeren naar studies vol spanning en energie
De elektrotechnische sector groeit als nooit tevoren. En dat is ook logisch, in een samenleving waarin technologie op vele vlakken een enorme vaart neemt, wordt ook de vraag naar geschoolde werkkrachten groter. En dus is het belangrijk dat ook jongeren doorstromen naar één van de vele studiemogelijkheden in de elektrotechniek. Met de interactieve campagne Go-electro krijgen jongeren een boost om te kiezen voor een studie in elektrotechniek. Influencers MrKrul en David Rodriguez tonen droomjobs in elektrotechniek via een creatieve Tik-Tok filter.
Aantrekkelijke job
Met meer dan 10.000 openstaande vacatures en een aantrekkelijk loon (tussen 2.000 en 5.000 euro per maand), is kiezen voor een job in de elektrotechniek een keuze voor een zekere toekomst. Én een gelukkige loopbaan. Recent onderzoek toont aan dat elektrotechnici hun job gemiddeld een mooie 8 op 10 geven.
Als sectororganisatie van bedrijven en werknemers die actief zijn in elektrotechniek wil Volta de jongeren van vandaag hierover informeren. En hen de weg wijzen naar een studie vol spanning en energie. Daarom lanceert Volta voor het 4e jaar op rij ‘Go-electro’: een interactieve campagne waarbij tieners via een TikTok-filter de jobdiversiteit binnen de wereld van elektrotechniek ontdekken.
Virtuele transformatie
Aan de hand van vragen over hun droomjob én met behulp van Artificial Intelligence worden jongeren op social media live getransformeerd tot o.a. Telecom Ninja (= installateur telecom zendmasten) of High-tech Wizard (= domoticaspecialist). Influencers zoals MrKrul en David Rodriguez werden de enthousiaste ambassadeurs van de campagne. Zij geven online het voorbeeld. Wie zijn droomjob op social media deelt, maakt kans op een powerprijs: een hig tech LED-bag.
“We willen jongeren tonen dat elektrotechniek niet alleen toekomstproof is, maar ook verrassend creatief en maatschappelijk relevant”, vertelt Peter Claeys, Directeur Volta.
Go-electro richt zich niet enkel op jongeren. Ook ouders en leerkrachten hebben invloed op studiekeuzes. Daarom voorziet Volta onder meer gratis lesfiches waarmee scholen jongeren op een speelse manier laten kennismaken met jobs in de elektrotechniek.