Hout opleiding

Industrie en onderwijspartners slaan handen in elkaar

Sterkere praktijkopleidingen en grotere aantrekkelijkheid 

Foto Duaal Leren Essenscia
© essenscia

Op vraag van Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir slaan verschillende industriesectoren de handen in elkaar met de onderwijsnetten en -koepels om te komen tot sterkere praktijkopleidingen. Het gaat om studierichtingen met een zogenaamde arbeidsmarktfinaliteit of dubbele finaliteit, het vroegere beroeps- en technisch onderwijs (bso en tso).

Met een specifiek actieplan willen industrie- en onderwijspartners de aantrekkelijkheid van deze opleidingen vergroten om zo in te spelen op de groeiende nood aan technisch en praktisch geschoold talent.

Uitgebreid actieplan

Binnen het Vlaams industrieforum, het structureel overlegplatform tussen de Vlaamse regering en de vier grootste industriefederaties Agoria (technologie), essenscia (chemie en life sciences), Fedustria (hout, meubel en textiel) en Fevia (voeding), vroeg minister Demir aan de industriesectoren om de samenwerking tussen bedrijven en scholen verder te versterken. Met een uitgebreid actieplan, uitgewerkt in samenwerking met Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, worden stevige bruggen gebouwd tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Concrete engagementen

Het plan omvat diverse initiatieven om de betrokken praktijkopleidingen naar een hoger niveau te tillen en de instroom van jong talent te verhogen. Zowel de bedrijfswereld als het onderwijsveld komen met concrete engagementen, opgebouwd rond 5 centrale thema’s: positionering en opwaardering van de studierichtingen, curriculumontwikkeling, partnerschappen met de industrie, schoolkosten en infrastructuur, en personeelsbeleid. Enkele voorbeelden maken dit tastbaar.

  • Delen van topinfrastructuur: met gedeelde moderne ateliers en lesmateriaal van scholen, opleidingscentra én bedrijven zorgen we voor een leeromgeving en topinfrastructuur die aansluit bij de realiteit van de arbeidsmarkt.
  • Het curriculum wordt vanuit een sterk partnerschap tussen industriesectoren en onderwijsverstrekkers ingevuld via een gefaseerde aanpak. Zo komen de verwachtingen en de ambities van de industrie en het onderwijs op een evenwichtige manier tot op de klasvloer.
  • Professionalisering van leerkrachten: er wordt sterker ingezet op de professionalisering van praktijkleerkrachten op zowel vakinhoudelijk als didactisch vlak. Industriesectoren en onderwijsverstrekkers versterken elkaar daarin.
  • Aangepaste trajecten voor leerlingen met risico op schooluitval.
  • Inzet op verschillende vormen van werkplekleren: meer leerlingen krijgen de kans om praktijkervaring op te doen in bedrijven. Daarvoor zetten de partners verschillende vormen van werkplekleren in, zoals bedrijfsbezoeken, stages, lessen door gastleerkrachten en duaal leren. Voor elke opleiding wordt bekeken welke samenwerkingsvorm het meest relevant is.

Sterk partnerschap

Deze hechte samenwerking tussen onderwijs en industrie moet niet alleen de instroom van jong talent in praktijkgerichte studierichtingen verhogen, maar garandeert ook dat afgestudeerden over de juiste competenties beschikken als ze de arbeidsmarkt betreden. Zo dragen ze met hun skills en vaardigheden bij om de industrie in Vlaanderen competitief en toekomstbestendig te maken.

Kris Bosch en Nele Plas, adviseurs onderwijs en arbeidsmarkt bij essenscia Vlaanderen: “Door de demografische en technologische evoluties heeft de sector van de chemie, farma en kunststoffen nood aan goed opgeleid technisch talent. Met dit actieplan versterken we de samenwerking met het onderwijs om de instroom van jongeren te vergroten in praktijkgerichte studierichtingen die heel wat jobkansen bieden.

Het actieplan bevat bovendien heel wat speerpunten waar essenscia al jaren mee werk van maakt: duaal leren, de zevende specialisatiejaren, het systeem van gastleerkrachten, de samenwerking met sectorale competentiecentra en Regionale Technologische Centra (RTC’s), enzovoort. Dit is de start van een langdurig partnerschap, waarbij we onze plannen en acties zullen bijsturen waar nodig.”

“Met dit actieplan neemt ieder zijn rol op, en bieden we leerlingen in praktijkgerichte opleidingen de beste voorbereiding op een boeiende loopbaan. Tezelfdertijd maken we de opleidingen aantrekkelijk voor de toekomstige generaties”, zeggen onderwijsverstrekkers Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Gemeenschapsonderwijs GO!, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten en Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers. “Zo zetten we samen met de industrie onze schouders onder kwaliteitsvol praktijkgericht onderwijs.”

De industrie- en onderwijspartners vragen Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir nu om rond de vijf thema’s in het plan een sterk flankerend en ondersteunend beleid uit te stippelen.

Ontdek het volledige actieplan ‘Industrie en onderwijspartners samen aan zet voor talent’ of lees een samenvatting van het actieplan.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine