Van leerling tot vaste technieker via duaal leren
“Binnen een paar jaar zie ik mezelf als senior technieker"
“Duaal leren is een goed wervingskanaal, maar je leert er als bedrijf ook veel van”, vertelt Nuyts, hr-manager bij Klaasen & Co (foto: Alimento / Klaasen & Co)
Bij Klaasen & Co weten ze: duaal leren werkt. Jongeren proeven er van een echte job en soms levert dat een nieuwe collega op. Zoals Emmanuel, die na zijn duaal traject technieker werd op de technische dienst.
Geen enkele twijfel
“Ik kende het bedrijf al van stages”, vertelt Emmanuel. “Toen de school me groen licht gaf om duaal te leren, twijfelde ik geen seconde. Dat was in mijn zevende jaar elektriciteit: op maandag en dinsdag ging ik naar school, de rest van de week werkte ik op de technische dienst bij Klaasen & Co.”
Alleen gemotiveerde jongeren
“We merkten meteen dat Emmanuel er klaar voor was”, zegt hr-manager Ilse Nuyts. “In zijn klas mochten er maar twee starten met duaal leren. De school kijkt naar motivatie, gedrag en attitude – zoals stiptheid. Dat geeft ons als bedrijf vertrouwen: de kans op slagen is groter en je haalt iemand in huis die echt wil werken.”
"De school stuurt enkel leerlingen met de juiste motivatie en attitude, waardoor de kans op succes groot is", vertelt Ilse Nuyts, hr-manager bij Klaasen & Co
School als partner
De school – GO! Talentenschool Turnhout – maakte een werkplan op met leerdoelen en om de drie maanden kwam de trajectbegeleider langs om te kijken hoe het ging. “Op school kon ik ook altijd bij mijn begeleider terecht met vragen”, zegt Emmanuel. “De elektrische schema’s hier zien er soms anders uit dan in de les. Dan maakte ik een foto en bespraken we die.”
Onder de vleugels van een mentor
“Daarnaast moet je als bedrijf een mentor aanstellen”, zegt Ilse. “Die neemt de student onder zijn vleugels. Dat vraagt tijd en geduld, want die jongeren hebben nog geen rugzak vol kennis. Bij Emmanuel zagen we het potentieel, maar ook de weg die hij nog moest afleggen. Dat hebben we tijdens het duaal traject goed opgevolgd en dat blijven we doen. Nu hij vast in dienst is, krijgt hij extra opleiding.”
Voorbeeldfunctie
Aan ambitie ontbreekt het Emmanuel niet. “Binnen een paar jaar zie ik mezelf als senior technieker. Mijn voorbeeld? Mijn leidinggevende Tom, toen ook mijn mentor. Ik wil zijn kennis evenaren. Ik wil worden zoals hij.” Voor Tom maakt dat het mentorschap zo waardevol: “Je wil die jonge gasten iets bijbrengen. En als je ziet dat het lukt, geeft dat enorm veel voldoening.”
"De mentoropleiding gaf me een andere mindset over generatieverschillen. Je leert er hoe je met jongeren moet omgaan.” - Tom Dielis, leidinggevende technische dienst
Leren omgaan met generatieverschillen
Toch was die mentorrol even wennen. Tom: “Als oudere reageer je anders op jongeren. De verplichte mentoropleiding was daarom erg nuttig. Ik leerde wat een generatiekloof kan betekenen en hoe je er het best mee omgaat. Je krijgt er echt een andere mindset door.”
Een investering die rendeert
“Duaal leren is een goed wervingskanaal, maar je leert er als bedrijf ook veel van”, gaat Ilse verder. “Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld een andere duale student, Jonathan. Hij koos om verder te studeren, maar wij hielden er waardevolle inzichten aan over: hoe je het werk verdeelt met iemand extra erbij, hoe je nieuwe mensen integreert en opleidt. En wie weet klopt Jonathan later nog eens aan onze deur.”
Wat kunnen schoolverlaters?
“Je krijgt ook een beeld van wat schoolverlaters kennen”, zegt Tom. “Soms dacht ik dat iets basiskennis was, maar dat bleek niet zo. Met een volle agenda is het dan niet altijd gemakkelijk om alles uit te leggen.”
“Daarom stellen we naast de mentor altijd een peter of meter aan”, tipt Ilse. “Die helpt ook met praktische zaken en zorgt ervoor dat de student zich meteen deel van het team voelt.”
Toekomstige krachten kneden
“Ik ben nu in contact met Syntra voor nieuwe duale studenten, omdat de school van Emmanuel het niet langer aanbiedt.”
“Jammer”, zegt Tom. “Zij zijn extra hulpen die je werk verlichten. Ze beginnen met eenvoudige taken zoals kabels trekken of schakelaars plaatsen, maar nemen later ook complexere taken op zich, zoals het opsporen van storingen. Bovendien kan je ze vormen naar je eigen normen en waarden.”
Leerplek wordt vaste stek
En wat vond Emmanuel er zelf van? “Keileuk! Veel leuker dan op de schoolbanken. Hier deed ik het echte werk en heb ik megaveel geleerd. Ik voelde me meteen thuis en ben blij dat ik hier ben gebleven.”
Een mooi voorbeeld van hoe een leerplek kan uitgroeien tot een vaste stek.
