Geef uw leerlingen exclusieve blik op hun toekomst
Samen leerstof tot leven brengen
Ondernemers voor de Klas brengt mensen uit het bedrijfsleven in dialoog met jongeren uit secundair en hoger onderwijs. Gastsprekers delen hun verhaal en spreken over de competenties van de toekomst zoals creativiteit, samenwerken en veerkracht, die noodzakelijk zijn wanneer je toetreedt tot de arbeidsmarkt.
Een unieke blik op het werkveld
Zowel rasechte ondernemers, technici, laboranten, zorgmedewerkers, financiële bollebozen, marketeers als andere bedrijfsmedewerkers geven tijdens een twee uur durende gastles het allerbeste van zichzelf om jongeren te inspireren en hen een unieke blik in het werkveld te geven.
Ondernemers voor de Klas is al verscheidene jaren een vaste waarde in het Vlaamse onderwijslandschap. Vlajo wil met dit project de brug bouwen tussen onderwijs en bedrijfsleven. De gastlessen vergroten het wederzijds begrip en creëren een positieve beeldvorming over het bedrijfsleven bij jongeren uit secundair en hoger onderwijs. Zowel leerkrachten, leerlingen als de sprekers ervaren deze gastlessen als een verrijking van hun dagdagelijkse bezigheden.
Geef leerlingen uit 1e, 2e en 3e graad exclusieve blik op hun toekomst
Soms voelt lesgeven als vertalen: abstracte begrippen begrijpelijk maken, theorie omzetten in realiteit. Wat als één stem uit het werkveld dat proces in een stroomversnelling brengt?
Ondernemers voor de Klas biedt leerkrachten de kans om verhalen van echte professionals naar de klas te brengen. Geen droge theorie, maar een inspirerend relaas over dromen, durven, doen en doorzetten. Leerlingen krijgen zo een realistisch beeld van het bedrijfsleven, de leerstof krijgt betekenis en studie- en beroepskeuzes worden tastbaar.
Van CEO tot ingenieur of landbouwer: er is een gastles voor elke studierichting met een aangepaste klemtoon per graad. De ideale manier om te werken rond sleutelcompetentie 15 - ondernemingszin: studiekeuze en loopbaanbegeleiding.
Lees het verhaal van Chocolaterie Carré
Hoe gaat het in zijn werk?
De kernpunten van het project Ondernemers voor de Klas in één oogopslag:
- 2 lesuren
- Ook voor niet-economische richtingen
- +1.000 gastsprekers uit 8 onderwijsdomeinen
- Eenvoudig in te plannen via een online zoekmodule
- Verschillende klemtonen per graad
- Keuze uit 3 periodes
Ondernemers voor de Klas is een breed gedragen project dat gastlessen mogelijk maakt in alle onderwijsdomeinen en -richtingen van het secundair onderwijs. Ondernemers en ondernemende professionals uit uiteenlopende sectoren delen hun loopbaanverhaal in de klas. Zo krijgen leerlingen de kans om rechtstreeks te leren van echte ervaringen uit het werkveld, binnen hun eigen interesse- of opleidingsdomein. Het project richt zich niet alleen op economie en organisatie, maar op alle onderwijsdomeinen in het secundair onderwijs:
- Land & tuinbouw
- Mens & maatschappij
- Voeding & horeca
- Kunst & creatie
- Taal & cultuur
- Sport
- Economie en organisatie
- STEM (wetenschappen - techniek/technologie - communicatie/media/IT)
Hiervoor werken we samen met verschillende partners:
- Essenscia zet STEMfluencers in als rolmodellen voor leerlingen uit STEM-richtingen.
- Embuild inspireert leerlingen uit bouwrichtingen met échte werfverhalen dankzij hun Toekomstbouwers.
- Choprabisco inspireert jongeren met ambities in de voedingssector met hun eigen Sweet Heroes
Flexibel plannen tijdens 3 gastlesperiodes
Om alles vlot te laten verlopen, werken we met drie vaste periodes waarin de gastlessen kunnen doorgaan. Zo vinden gastsprekers én scholen makkelijker een moment dat past:
- Periode 1: 15 oktober – 30 november
- Periode 2: 15 februari – 31 maart
- Periode 3: 1 mei – 31 mei
Scholen kunnen gastlessen boeken vanaf 21 september tot twee weken vóór de datum van de gastles.
Voorbeeld: wil een spreker op 15 oktober een gastles geven? Dan kan een school die les boeken tot en met 1 oktober.
Sofie, leerkracht College Hagelstein:“ Ondernemers voor de Klas is voor mij zeer belangrijk omdat het onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar brengt. Het inspireert de jongeren om te ondernemen en hun dromen na te jagen.”
Aangepaste inhoud per graad
Elke leeftijdsgroep heeft andere vragen, interesses en behoeften. Wat aansluit bij eerstejaars, werkt daarom niet altijd bij leerlingen uit de derde graad. Om het verhaal van de gastspreker relevant en boeiend te maken voor élke leerling, werken we met een duidelijke focus en een aangepaste invalshoek per graad. Zo sluit elke gastles aan bij de leefwereld van de leerlingen.