Technische opleidingen

Vlor legt focus op technisch en arbeidsmarktgericht onderwijs 

Enkele van de takeaways van het jaarverslag 2024–2025

Vlor - jaarrapport
© Vlaamse Onderwijsraad

In het jaarverslag 2024–2025 schuift de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) technisch en arbeidsmarktgericht onderwijs nadrukkelijk naar voren. De raad benoemt knelpunten, evalueert programmatiebeslissingen en formuleert aanbevelingen voor B-stroom, duaal leren, volwassenenonderwijs en kwalificaties.

Doel: betere instroom in technische richtingen, hogere kwaliteit en een hechtere koppeling onderwijs–arbeidsmarkt.

B-stroom: versterking als volwaardige leerweg

De Vlor bracht - op basis van enquête en cijfermateriaal - een advies uit over de eerste graad B-stroom met aanbevelingen rond capaciteit, imago en ondersteuning. De resultaten werden toegelicht in de Commissie Onderwijs (20/02/2025); het advies volgde op 12/06/2025.

Onderwijsloopbaanbegeleiding: vroeg beginnen, gericht oriënteren

Met het seminarie “Onderwijsloopbaanbegeleiding, met focus op instroom in technische en arbeidsmarktgerichte opleidingen” (26/03/2025) bracht de Vlor initiatieven samen die kinderen en jongeren - vanaf de basisschool - helpen kiezen voor TSO, BSO en duale trajecten.

Duaal leren: schakelen tussen trajecten, toetsen op macrodoelmatigheid

In de programmaties 2025-2026 legt de Vlor voor het buitengewoon secundair de klemtoon op extra leerkansen via duaal leren en vlotte overgangen tussen duale en niet-duale opleidingen, afgestemd op het handelingsplan. In het gewoon secundair worden programmatievoorstellen beoordeeld op arbeidsmarktrelevantie, leefbaarheid en macrodoelmatigheid.

Volwassenenonderwijs: drempels verlagen, ICT versterken

De raad waarschuwt dat de verhoging van het inschrijvingsgeld een bijkomende drempel vormt voor levenslang en levensbreed leren, en ondergraaft ambities én de decretale opdracht van het volwassenenonderwijs. Tegelijk beklemtoont de Vlor de waarde van ICT-opleidingen bij CVO’s voor digitale geletterdheid en weerbaarheid, en moedigt verdere investeringen aan.

Onderwijskwalificaties & structuuronderdelen: eerst evalueren, dan uitbreiden

De Vlor vraagt de Vlaamse Regering geen nieuwe opleidingen in te richten vóór een grondige evaluatie van de matrix (2e en 3e graad). De raad pleit voor een coherente, systematische actualisering van onderwijskwalificaties op basis van (nieuwe) beroepskwalificaties, met balans tussen noodzakelijke aanpassingen en continuïteit voor scholen en leraren.

Institutioneel: adviesrol in DBSO, leertijd en kwalificaties, met SERV en VDAB

De juridische rubriek bundelt de wettelijke adviesbevoegdheden van de Vlor: o.m. programmatie in deeltijds beroepssecundair onderwijs en leertijd, erkenning en inschaling van beroeps- en onderwijskwalificaties, en rol in de RTC-stuurgroep. De koppeling onderwijs–arbeidsmarkt gebeurt structureel in samenwerking met SERV en VDAB.

Deze samenvatting is gebaseerd op het jaarverslag 2024-2025 van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor).

Lees het volledige jaarverslag

Bron: © Vlaamse Onderwijsraad - Vlor, Jaarverslag 2024–2025

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
15 oktober 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine