KoelingPremium

WIE MAG KOELINSTALLATIES INSTALLEREN, VULLEN EN ONDERHOUDEN?

Het installeren, vullen en onderhouden van een installatie waar een technisch medium mee gemoeid is, moet gebeuren door een technicus die daarvoor een speciale opleiding gevolgd heeft. Concreet wordt er een onderscheid gemaakt tussen vier verschillende categorieën:

  • Categorie 1: deze persoon mag alle werkzaamheden uitvoeren aan alle koelinstallaties, ongeacht het gebruikte koelmiddel.
  • Categorie 2: deze persoon mag koelinstallaties installeren, onderhouden of reviseren en ozonafbrekende stoffen of gefluoreerde broeikasgassen terugwinnen als het gaat om koelinstallaties met een nominale koelmiddelinhoud van minder dan 3 kg of om hermetisch afgesloten systemen die als zodanig zijn gelabeld, met een nominale koelmiddelinhoud van minder dan 6 kg. Ook de wettelijk voorgeschreven lekdichtheidscontroles mogen uitgevoerd worden, op voorwaarde dat daarbij het koelmiddelcircuit dat gefluoreerde broeikasgassen of ozonafbrekende stoffen bevat, niet wordt geopend.
  • Categorie 3: deze persoon mag gefluoreerde broeikasgassen uit koelinstallaties terugwinnen als het gaat om koelinstallaties met een nominale koelmiddelinhoud van minder dan 3 kg of om hermetisch afgesloten systemen die als zodanig zijn gelabeld, met een nominale koelmiddelinhoud van minder dan 6 kg.
  • Categorie 4: deze persoon mag de wettelijk voorgeschreven lekdichtheidscontroles uitvoeren op voorwaarde dat daarbij het koelmiddelcircuit dat gefluoreerde broeikasgassen of ozonafbrekende stoffen bevat, niet wordt geopend.

Een certificaat is vijf jaar lang geldig en kan men bekomen door een examen met zowel een theoretisch als een praktisch gedeelte af te leggen in een gecertificeerd examencentrum. Na vijf jaar kan het certificaat verlengd worden indien men slaagt in een actualisatieproef.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

ALUMINIUM 2024Save the date en koop een ticket voor ALUMINIUM – het platform voor de industrie!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Klimaatvriendelijke koeling in supermarkten

Sven claeys en thomas defranc van het vlaams energie- en klimaatagentschap (veka) zijn mede-initiatiefnemers van de green deal klimaatvriendelijke koeling en ze lichten graag toe waarom elke retailer best warmloopt voor f-gasvrije koeling.

Strijd tegen lekkende installaties

Koeltechnici zijn momenteel moeilijk te vinden en hun instroom op de arbeidsmarkt is miniem. nochtans zijn er heel veel dergelijke profielen nodig, want koelinstallaties vind je in alle mogelijke sectoren en de koelmiddelenproblematiek is nog lang niet van de baan. de overheid zet dan ook zwaar in op de inspecties van lekdetectiecontroles en blijft dit klimaatthema hoog op de politieke agenda zetten, wat goed nieuws is voor koeltechnici die deze controles uitvoeren. “zij staan namelijk in de frontlinie in de strijd tegen lekkende installaties", zeggen beleidsmedewerker sven claeys en handhaver katelijne schaerlaekens.

Opfrissen en onderhouden van voertuiglak

Krassen, vlekken en barsten in de lak en verfletsing van kleuren doen afbreuk aan het uiterlijk van een voertuig. met liqui moly kan de lak optimaal worden voorbereid en onderhouden en kan het resultaat langdurig behouden blijven.

Interview met anne beeldens

Een van de sterktes van betonwegen is hun lange levensduur. maar hier ligt ook meteen hun zwakte. door het robuuste karakter van betonverhardingen wordt een goed onderhoud immers vaak vergeten. de schade die daardoor ontstaat, wordt vaak niet of slechts rudimentair hersteld, om kosten te besparen. deze herstellingen zijn echter niet duurzaam en leiden al snel tot grotere schade. maar wat houdt dat juist in, het duurzaam onderhouden en herstellen van betonwegen? infrastructure ging hierover in gesprek met prof. dr. ir. anne beeldens, oprichtster van adviesbureau ab-roads en gastprofessor aan de ku leuven.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine