De algemeen complexer geworden lastoortsen veronderstellen extra onderhoudskennis. steeds meer servicebedrijven bieden echter serviceovereenkomsten die voorzien in zowel het onderhoud als in de verplichte periodieke inspectie en keuring.
Automatisering en robotisering zijn slechts één onderdeel van de verandering die het lassen doormaakt. duurzaamheid gaat de komende jaren eveneens een stempel drukken en tot veranderingen leiden. dat hoeft niet eens zo heel erg slecht uit te pakken voor lasbedrijven. integendeel.
Ondanks de vele voordelen van laserlassen zie je dat bij veel kmo's nog steeds de klassieke mig/mag- en tig-lastechnieken dominant aanwezig zijn. zal dit veranderen doordat de eisen aan lassamenstellingen wijzigen en laserlassen beter bereikbaar wordt voor kleinere bedrijven?
In het steel s4 ev project worden lichtgewicht elektrische voertuigen ontwikkeld voor stadsverkeer, die voldoen aan alle reglementeringen op het gebied van crashbestendigheid en andere euro ncap-eisen.
Staalbouwbedrijven zijn voor het uitvoeren van constructief staalwerk onderhevig aan de productnorm en 1090-2. wie gelaste verbindingen tussen wapeningsstaal en constructiestaal uitvoert, moet sinds de invoering van de laatste editie van die norm (in juli 2018) rekening houden met een aantal belangrijke zaken.