Eén aanspreekpunt voor de ophaling van al uw afvalstromen
Elke dag rijden er zeven tankwagens van AVISTA OIL over het hele land, om afvalolie op te halen bij garages en andere bedrijven. Sinds enkele jaren werd dit wagenpark nog uitgebreid met een bakwagen, die ook andere afvalstromen kan inzamelen voor de verwerking hiervan. Duurzaamheid voltrekt zich overigens doorheen alle bedrijfsprocessen, van 'closed loops' en geoptimaliseerde routes tot een 'paperless' administratie.
Ophaling van olie ...
Het vroegere Recup-Oil uit het West-Vlaamse Ingelmunster is al sinds 1980 actief in de ophaling van afvalolie; onder meer van garages. Met die ervaring op zak, werd dit Belgisch bedrijf in 2006 overgenomen door de wereldwijd actieve AVISTA OIL Group, waardoor de firma nu onder deze vlag opereert. Zo profiteert het bedrijf van de ideeën en expertise van andere groepsleden bij het verbeteren van hun bedrijfsprocessen of het ontwikkelen van nieuwe diensten.
"Deze groep heeft drie eigen raffinaderijen: in de Verenigde Staten, Denemarken en Duitsland. Die laatste, nabij Hannover, is de grootste van Europa. Alle minerale olie die wij als tussenschakel bij bedrijven ophalen, wordt naar daar vervoerd voor de verwerking. Die gerecycleerde olie gaat dan weer naar blenders, die dit aanvullen met additieven en zo als nieuwe basisolie op de markt brengen", legt Hatim Saidi het circulair proces uit, als managing director van AVISTA OIL voor België en Luxemburg.
Troeven
Doordat zowel de ophaling als de verwerking van de afvalolie in eigen beheer verloopt, waarbij dit door de verticale integratie om grote volumes gaat, mag AVISTA OIL als enige Belgische ophaler haar klanten CO2-reductiecertificaten overhandigen. "Dit is een grote troef voor bedrijven die net als wij inzetten op maatschappelijk verantwoord ondernemen en daarbij streven naar CO2-neutraliteit", onderstreept Saidi.
"Een bijkomend voordeel voor onze klanten is dat wij hun citernes voorzien van een gratis niveaumeter, indien zij dit wensen. Dit beschermt hen niet alleen tegen overlopende tanks, met alle gevolgen van dien, maar ontzorgt hen ook. Wanneer hun tank bijna vol is, worden wij immers automatisch verwittigd. Dit stelt ons in staat om tijdig een rit in te plannen en maakt dat garagisten zich kunnen focussen op hun core business. Wie dit toch zelf wil opvolgen, heeft toegang tot een digitaal klantenportaal. Daarop zijn alle data en documenten te raadplegen, of kan u ook een afspraak inplannen", vervolgt de managing director.
Bij de geoptimaliseerde routes die zo ontstaan, heeft elke chauffeur zijn vaste regio, bij diens eigen woonplaats. "Ook dit is een pluspunt, want zo krijgt u als garagist een vertrouwd gezicht over de vloer, die dezelfde taal spreekt. Zo ontstaat er dus een persoonlijk contact. Bovendien weet de chauffeur op den duur waar de tank staat of wat de bedrijfsspecifieke aandachtspunten zijn, zodat de ophaling telkens efficiënt kan verlopen", klinkt het nog.
... en andere afvalstromen
Inpikkend op de vraag uit de markt haalt AVISTA OIL sinds enkele jaren ook oliefilters en ander oliehoudend afval op, net als koel- of remvloeistof, en lege spuitbussen of batterijen.
"Zo krijgen garagisten één aanspreekpunt voor de ophaling van al hun afvalstromen, waarmee wij hen verder ontzorgen. Wie ons inschakelt, hangt overigens niet vast aan contracten of huurkosten, want wij verhuren geen recipiënten. Op die manier verlagen wij alle drempels voor onze klanten en gaan wij uit van onze totaalservice als de overtuigende factor om hen aan ons te binden", aldus nog Saidi.

