Sociaal, groen én competitief maatwerkbedrijf
Bijzonder goede kwaliteit, gemaakt door bijzondere mensen
Waardevol werk en kansen tot zelfontplooiing bieden aan personen met een bepaalde afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Dat is waar vzw Westlandia voor staat. Met succes, want dit inclusieve West-Vlaamse bedrijf voor onder meer metaalbewerking heeft maar liefst ruim 850 werknemers in dienst, waarvan 75 procent tot de doelgroep behoort en recht heeft op een werkondersteuningspakket (WOP).
‘Juiste kwaliteit tegen juiste prijs’
Bovendien slaagt Westlandia erin om een jaarlijkse omzet van in totaal 20 tot 25 miljoen euro te behalen - buiten subsidies gerekend. De voornaamste financiële doelstelling van de vzw is om minimaal break-even te draaien. Dat lukt alleen door continu competitief te zijn, zegt algemeen directeur Ignace De Ro. “Klanten benaderen ons niet vanuit idealisme, maar omdat wij de juiste kwaliteit leveren tegen de juiste prijs.”
Om daaraan te kunnen blijven voldoen, investeert Westlandia gemiddeld 3 miljoen euro per jaar in de verbetering en uitbreiding van het machinepark, zoals recent in de aanschaf van een collaboratieve cobot. Daarbovenop heeft het bedrijf zichzelf de nodige duurzaamheidsdoelstellingen opgelegd. Zo investeerde de vzw al in elektrische fietsen en bedrijfswagens, warmtepompen, zonnepanelen en batterijen voor elektriciteitsopslag, en plantte het personeel vorig jaar nog een bos van 2 hectare.
Een onderneming die groene en sociale ambities op één zet, kan perfect een succesvol, concurrerend maatwerkbedrijf zijn, bewijst Westlandia. “De juiste prioriteiten stellen en ervoor zorgen dat alle neuzen in dezelfde richting staan”, verklaart Ignace, die sinds 2011 aan het roer staat, het succes van zijn firma. “En het helpt natuurlijk dat de directeur begeesterd is door duurzaamheid”, lacht hij. “Wij geloven dat we de wereld beter moeten achterlaten voor onze kleinkinderen en willen daarnaar handelen.”
Metaal een van de grotere businessunits
Een belangrijke troef is dat Westlandia een unieke waaier aan diensten voor metaalbewerking aanbiedt. Gietijzer, staal, koper, messing, kunststof of aluminium: een verscheidenheid aan materialen kan worden afgewerkt zoals de klant het wenst. Van zagen, boren en tappen tot draaien en frezen. Ook voor externe bewerkingen zoals lakken, harden of lassen, kunnen klanten middels partners terecht bij de vzw.
Het machinepark is volledig up-to-date en bestaat onder meer uit 10 zaagmachines, 10 draaibanken, 55 CNC-freesmachines, trommels, conventionele boorunits … De metaalafdeling van Westlandia is gespecialiseerd in middelgrote tot grote series en repetitieve opdrachten. De projecten hebben een seriematig, manueel karakter. Door de opdracht te fragmenteren, kunnen de medewerkers ook complexe opdrachten perfect uitvoeren.
Met behulp van automatisatie, digitalisering en afspraken op het gebied van planning en logistiek is de productielijn volledig afgestemd op de noden van werknemers die kampen met een fysieke of mentale beperking. De metaalafdeling is een van de grotere businessunits van Westlandia, dat ook diensten aanbiedt op het vlak van elektromontage, assemblage en verpakking, en nog meer. Het voordeel hiervan voor de klant is de mogelijkheid van verticale integratie.
De klant maximaal ontzorgen
Betrouwbaarheid, leverstiptheid en flexibiliteit zijn belangrijke kernwaarden die Westlandia zowel intern als extern uitdraagt, evenals een competitieve prijs en kwaliteit. De focus op kwaliteit blijkt uit de beschikking over een ISO certificaat 9001 en kwaliteitscirkels PDCA, een meetkamer, de mogelijkheid tot 3D-ontwerp, Q meetopleidingen en controlekalibers.
Westlandia denkt mee en adviseert, van de offertefase tot de optimalisatie tijdens de productie. Het streven is om de klant maximaal te ontzorgen, denk bijvoorbeeld aan de aankoop van grondstoffen, logistieke ondersteuning via stockage en transport en oppervlaktebehandelingen. De metaalafdeling bedient een breed palet aan klanten van naam, zoals Picanol, Stas en Boplan.
Ontzorgen kan ook door opdrachten te doen waar andere bedrijven geen personeel voor hebben. Als grote sociale en solide werkgever weet Westlandia talent aan te trekken én te behouden. De Ro: “Wij doen al 10 jaar aan employer branding en willen dat onze medewerkers actief zijn in een fijne omgeving waar ze op hun plaats zijn.”
