Toplas: snelheid, flexibiliteit en feilloos maatwerk in metaal
Van het kleinste plaatje tot grootschalige metaalprojecten
Sinds 1988 staat het Limburgse Toplas voor snelheid, flexibiliteit en een directe, correcte communicatie. Wat begon als een klein onderhoudsbedrijf groeide in ruim drie decennia uit tot een toonaangevende toeleverancier voor de Belgische en Nederlandse metaalsector. Vandaag staat Martijn Geerits alleen aan het roer, met een duidelijke visie: “Wij willen voor onze klanten de partner zijn die alles aankan — van het kleinste plaatje tot de grootste staalconstructie.”
Investeringen in productie
Het verhaal van Toplas begon in 1988, toen oprichter Laurent Geerits zich toelegde op onderhoud en herstellingen in industriële fabrieken. Onder leiding van Martijn Geerits kende het bedrijf een nieuwe groeifase met forse investeringen in technologie en capaciteit.
“De voorbije jaren hebben we sterk ingezet op modernisering,” vertelt Martijn Geerits. "We beschikken over twee Trumpf lasers van 4 kW en 6 kW, waarvan één is uitgerust met een LiftMaster Compact. Dit voor automatische aan- en afvoer van platen. Daarnaast beschikken we ook over een Microstep boor-plasma/autogeen installatie met een tafelbereik van 30 × 4 meter, diverse plooibanken en recent nog een nieuwe plaatwals van HAEUSLER. Eveneens hebben we een boorzaagstraat van Voortman waar we profielen kunnen verwerken tot een lengte van 24 meter."
Activiteiten verdeeld over drie pijlers
“Vandaag verzetten we gemiddeld 125 ton staal per week,” vertelt Geerits. “Dat is enkel staalconstructie. Daarbovenop komen nog maatwerken zoals machinebouw, mallenbouw … en de toelevering in plaatwerk."
Toplas verdeelt zijn activiteiten over drie complementaire afdelingen:
- Plaatbewerking is de kern van het bedrijf, goed voor ongeveer de helft van de productie. De andere helft is pure toelevering aan andere staalconstructeurs;
- Profielbewerking gebeurt met een eigen boorzaagstraat en bedient zowel de interne lasafdeling alsook voor toelevering. Momenteel bekijken we ook de aankoop van een buizenlaser om deze afdeling te versterken, te moderniseren en om onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn;
- Laswerk vormt de derde pijler, met twee hoofdactiviteiten: industriële staalconstructies (voor bedrijfsgebouwen, hallen en stallenbouw) én projecten op maat.
Flexibiliteit als handelsmerk
Wat Toplas volgens de zaakvoerder onderscheidt van andere toeleveranciers, is de flexibiliteit. Een team van 50 gedreven vakmensen zorgt ervoor dat uw project op tijd en precies op maat afgeleverd wordt. “Bij ons zijn de communicatielijnen kort, en iedereen is aanspreekbaar. Dat typeert ons: no-nonsense, rechtstreeks en oplossingsgericht.”
Van grote staalprojecten tot kleine maatwerken
Toplas wil een partner zijn voor iedereen, groot of klein. “We hebben recent nog een constructie van 720 ton opgeleverd,” vertelt Geerits, “maar evengoed kunnen klanten bij ons terecht voor stukwerk. Van het kleinste plaatje tot het grootste project — die spreiding is onze kracht.” Dankzij de afwerkingskwaliteit, snelheid van oplevering en capaciteit van het machinepark kan Toplas elk type klant perfect bedienen.
Bovendien breidt Toplas binnenkort zijn dienstverlening digitaal uit met Metalshape, een online tool waarmee klanten zelf platen en profielen kunnen tekenen en bestellen. “Die applicatie hebben we volledig op maat laten ontwikkelen,” zegt Geerits trots. “De applicatie zal begin 2026 online gaan. Iedereen kan onderdelen zelf tekenen, prijzen berekenen en meteen bestellen.”
Gecertificeerde kwaliteit en eigen teken- en transportafdeling
Toplas is bovendien EN1090 gecertificeerd tot en met EXC4 voor plaat- en profielbewerkingen en EXC3 voor laswerk.
Daarbovenop beschikt het bedrijf over een eigen tekenkamer, die instaat voor technische ondersteuning bij klantendossiers. “De meeste klanten leveren hun plannen aan,” legt Geerits uit, “maar wanneer er onduidelijkheden zijn, werken we dat zelf verder uit. Soms tekenen we een constructie zelfs van nul.”
Ook transport gebeurt intern: “Toplas verzorgt met drie vrachtwagens zelf het transport van het afgewerkte product naar de klant of naar de werf. Dat maakt ons flexibel in leveringen en planning.”

