'KLEINERE KOEK' OPVANGEN DOOR DIVERSIFICATIE EN EXPANSIE
Lakk uit Brugge knapt niet enkel koetswerk op
Ruim drie jaar bestaat carrosserie Lakk in haar huidige vorm. In 2012 kwam de zaak volledig in handen van Jan Nuwel en zijn echtgenote, Tania Vanbelle, met een moderne reorganisatie en dito huisstijl tot gevolg. “Strakke lijnen en contrasterend zwart-wit vormen de basis. De rode accentkleur symboliseert de passie die wij en onze werknemers dagdagelijks in ons werk steken", vertelde de zaakvoerder aan CarFix. Die passie komt niet alleen tot uiting bij het carrosseriewerk, maar ook tijdens het lakken van allerhande unieke personalisatieprojecten, van meubels over scooters tot constructiematerialen.
ONTSTAANSGESCHIEDENIS
Garage-carrosserie
De complexe geschiedenis van Lakk bvba begint al in 1995, wanneer Jan Nuwel, samen met zijn broer Filip, garage-carrosserie Nuwel opricht in Brugge.
“Het was de bedoeling om een totaalservice aan onze klanten aan te bieden door zowel garage als carrosserie te doen", vertelt een van de stichtende broers. “We kochten grond langs de Pathoekeweg en plaatsten een nieuwbouw. Daarnaast investeerden wij ook in een degelijke stock. Na een tijdje bleek echter dat we te klein behuisd waren om ook andere partijen te kunnen bedienen."
Nieuwbouw carrosserie
“De oplossing was eenvoudig: ik investeerde, samen met een vennoot, in een nieuw gebouw naast de garage", zegt Jan Nuwel. “Daar installeerden wij een koetswerkbedrijf met de capaciteit om ook werk voor verzekeringen en andere garages uit te voeren. Voor de workflow kozen wij voor een doorschuifsysteem. Daarvoor moesten wij naar het buitenland, want dat bestond toen niet in België. Het systeem speciaal op maat van de bedrijfsruimte zorgt ervoor dat de wagen van de ene afdeling naar de andere kan glijden. Het bakken gebeurt in de separate bakzone, waardoor andere afdelingen openblijven."
In eigen beheer
“Dat liep een kleine tien jaar goed, maar door uiteenlopende visies van mijn vennoot en ik kocht ik in 2012 zijn aandelen. Ik was en ben nog steeds gepassioneerd door de carrosserie en wil investeren, zowel in apparatuur als in opleidingen.
REBRANDING
Toen het bedrijf volledig in handen kwam van Jan Nuwel, kwam ook diens echtgenote in de zaak en voerden ze een restyling door. “De zaak kreeg een nieuwe naam: Lakk. Wij wilden benadrukken dat we een dynamische, moderne organisatie zijn. De huisstijl kreeg strakke lijnen en contrasten in zwart-wit. De rode accentkleur symboliseert de passie die wij en onze werknemers dagdagelijks in ons werk steken. Ook onze zeven nieuwe vervangwagens kregen onze kenmerkende kleuren en stijl mee. Die vormen mee het uithangbord van de firma."
A woman's touch
“Bij de intrede van mijn echtgenote in de zaak wees zij meteen op enkele zaken waar nog werk aan was. Voordien hadden wij de opvatting dat klanten weinig tijd in ons gebouw doorbrengen, en werd daar dan ook weinig aandacht aan besteed. Tania had door dat klanten goed moesten worden ontvangen. Daarop werd een gezellige ruimte ingericht, waar de klanten met een goede tas koffie in een comfortabele zetel een tijdschrift kunnen lezen of gebruikmaken van onze wifi, terwijl ze wachten. Dit komt nu vooral van pas bij smartrepairherstellingen."
KLANT CENTRAAL
“De filosofie van onze firma plaatst de klant centraal", verklapt Jan Nuwel. “Maar om te weten te komen wat de klanten willen, houden wij tevredenheidsenquêtes. Dat zijn geen blaadjes papier die wij zomaar meegeven; wij benadrukken aan onze klanten dat hun feedback ons helpt om de service nog te verbeteren. Zelfs de kleinste opmerking kan ons al vooruithelpen. Op die manier komen wij ook te weten wat de klanten willen. Iemand met een firmawagen vindt het bijvoorbeeld belangrijk om die over de middag binnen te brengen ... dus op vraag van de klanten blijven wij 's middags open. Daarnaast bieden wij ook een pick-up & delivery service aan."
Vermeldenswaard is ook de zorg die Lakk besteedt aan de wagens van zijn klanten. “Meteen bij de binnenkomst worden zetels, stuur en versnellingspook voorzien van een hoes. Die blijven gedurende de werkzaamheden zitten en we halen ze er pas af wanneer de klant in zijn auto wil stappen. Zo ziet men duidelijk dat we zorg dragen voor hun voertuig. Om dezelfde reden krijgen alle gerepareerde wagens behalve de gevallen voor smart repair ook een wasbeurt."
KLEINER WORDENDE KOEK
Net als de meeste koetswerkbedrijven ondervindt ook Lakk dat er minder schadegevallen zijn. “De koek wordt nu eenmaal kleiner", beseft de zaakvoerder. “Hedendaagse veiligheidssystemen verkleinen de kans op schades aanzienlijk. Bovendien worden serieuzere schadegevallen steeds vaker totaalverliezen."
Om die kleiner wordende markt op te vangen, zet Lakk in op zowel expansie als diversificatie.
Expansie
“Om te groeien, moet men vandaag expanderen", verklapt Jan Nuwel. “De kleinere koetswerkbedrijven lijken steeds meer vogels voor de kat. Met Lakk in Brugge heb ik nog een klein halfjaar werk. Zodra die perfect is, wil ik graag een tweede vestiging openen. Ik kijk steeds uit naar nieuwe uitdagingen."
Diversificatie
Sinds 2013 verlegt Lakk ook zijn horizonten. Verfijndere lakwerkprojecten worden sindsdien ook door het carrosseriebedrijf aangenomen. “Unieke stuks die de mensen willen personaliseren ... dat is de business die wij er, naast het koetswerk, bij nemen. Dat kan gaan van brillen via meubels en scooters tot kleine bouwmaterialen. Zo kregen wij onlangs de aanvraag van een architect om enkele ventilatieroosters te spuiten in een specifieke kleur voor een renovatie. Bij nader inzicht bleken veel van die roosters verroest. Daarom hebben wij sinds kort ook een machine waarmee we dergelijke zaken kunnen zandstralen voor het lakproces. We nemen die projecten aan als we zeker zijn dat we ze kwalitatief tot een goed einde kunnen brengen. Als we het niet goed kunnen doen, blijven we eraf. Met het spuiten van koetswerk wordt er steevast topkwaliteit geleverd. Die norm willen wij ook doortrekken in de andere lakprocessen."
MILIEU- EN MENSVRIENDELIJK
Een deel van het imago van Lakk komt ook voort uit zijn aandacht voor het milieu. “Wij maken in het belang van het milieu en ook van ons personeel zo veel mogelijk gebruik van milieuvriendelijke producten. Zo vervingen wij onlangs thinner door een milieuvriendelijk alternatief. Wel waken wij erover dat de minder schadelijke producten minstens even goed zijn als de producten die ze moeten vervangen."
MULTINATIONAL MANAGEMENT
Managementstructuur
Zaakvoerder, Jan Nuwel, volgde meerdere managementcursussen in de aanloop naar de overname van de aandelen. Die opgedane kennis past hij nu toe bij Lakk. “Die cursussen waren voor mij zowel een bron van inspiratie als een soort bevestiging van enkele van mijn ideeën", herinnert de zaakvoerder zich. “Het bleek vooral dat een bedrijf niet groot hoeft te zijn om efficiënt geleid te worden, zoals dat bij een multinational het geval is."
Personeelszaken
Ook op het vlak van personeel vaart Lakk een moderne koers. “Dankzij ons marketingbeleid vinden wij vandaag nog steeds geschikt personeel. Onze naamsbekendheid zorgt ervoor dat wij ook spontane sollicitaties ontvangen. Wij screenen de sollicitanten daarop. Veelbelovende personen worden uitgenodigd voor een gesprek, waarbij we er vooral op letten dat die persoon gemotiveerd is en kan werken in een team. Onze werknemers worden binnen de firma betrokken en het toewijzen van taken gebeurt in overleg, rekening houdend met de specialiteiten van elkeen."
Opleidingen en lidmaatschap
“Opleiding is iets wat wij hoog in het vaandel dragen", bekent de zaakvoerder. “Onze mensen mogen en moeten steeds op de hoogte blijven van de nieuwste technieken. Informatie is levensbelangrijk. De attesten van de volbrachte opleidingen krijgen dan ook een prominente plaats in de wachtruimte. Wij zijn lid van Eurogarant en van ABS (Auto Body Services). Zo verzekeren wij onszelf ervan dat we 'mee' zijn. We letten er wel op dat ons lidmaatschap toelaat om onze eigen identiteit te bewaren. Wij hebben geïnvesteerd in een eigen huisstijl; het resultaat mag dan ook gezien worden."