TIJD EN GELD BESPAREN DANKZIJ VULSYSTEMEN EN POMPEN VOOR ADBLUE
Hoe het best deze biologisch afbreekbare vloeistof tanken?

BEDOELING ADBLUE
AdBlue wordt al jarenlang gebruikt bij vrachtwagens, bussen en vuilniswagens om hun uitstoot te beperken. Sinds 2014 wordt AdBlue ook in de autosector gebruikt om de uitstoot van wagens met een hoog verbruik in zekere mate om te vormen tot water en stikstof. De vloeistof wordt toegevoegd aan voertuigen met vervuilende motoren, voornamelijk die met SCR (Selective Catalytic Reduction) en Euro 6-dieselmotoren.
WERKING ADBLUE
Samenstelling
Werkingswijze
AdBlue komt tussen de motor en de SCR-katalysator terecht. De aanwezige hoeveelheid ureum produceert bij blootstelling aan een hoge temperatuur ammoniak in gasvorm. Aan de hand van chemische reacties wordt de uitstoot van de wagen samen met de ammoniak voor ongeveer 85% afgebroken tot water en stikstof.
ADBLUE BIJVULLEN: WANNEER EN HOEVEEL?
Als het bijtanken niet gebeurt, worden de motorprestaties beperkt of kan het starten van de motor onmogelijk worden. Bij grote voertuigen kan vaak op het dashboard gezien worden hoeveel AdBlue nog in de tank zit. Wanneer een voertuig dat AdBlue nodig heeft lange tijd stil heeft gestaan, kan het nuttig zijn het reservoir te legen en nieuwe AdBlue toe te voegen. Doe dat ook niet te snel. De vloeistof heeft een levensduur van ongeveer anderhalf jaar, dus na een stilstand van een aantal maanden, kan de resterende hoeveelheid gewoon verder worden gebruikt.
NIEUWE TRENDS
- Er werd recent een systeem ontworpen met een pomp en een dubbel uitgevoerde vulslang, waarlangs overtollige vloeistof in het reservoir van de auto gepompte vloeistof terug in de tank voert. Er is zo geen verlies en geen kans op morsen.
- De nieuwste systemen, voor zowel particulieren als concessies, hebben een interne beveiliging zodat AdBlue niet in het dieselreservoir getankt kan worden.
- Voor moeilijk vulbare tanks bestaan systemen met een extra toptank. Het vullen kan dankzij zo'n toptank ook gebeuren van 0 tot 5 liter per minuut.
NORMERING
De verhouding tussen het gedestilleerde water en het ureum wordt gekeurd volgens DIN 70070 en ISO 22241. AdBlue is dan ook een gepatenteerd merk van de Duitse vereniging van de auto-industrie. Als er voor andere ureumsamenstellingen wordt gekozen, moet er altijd gelet worden op de vermelding van ISO 22241.

HOE VUL JE EEN ADBLUE-TANK?
Hoeveelheid vloeistof
Wanneer het AdBlue-reservoir bijgevuld moet worden, moet minstens vier liter worden getankt om het verklikkerlichtje te laten verdwijnen. Maar te veel tanken brengt risico's met zich mee: de vloeistof die uit het reservoir overloopt kan kristalliseren, waardoor het reservoir op termijn aan vervanging toe kan zijn. Na het tanken vereist de boordcomputer in veel gevallen een reset om het verklikkerlichtje uit te kunnen schakelen.
Blauwe herkenbaarheid
In de meeste voertuigen kan AdBlue bijgetankt worden naast het reservoir om diesel te tanken. In sommige gevallen zit het reservoir iets verder weg en bevindt het zich onder de koffervloer of onder de motorkap. Het vulreservoir is echter steeds herkenbaar aan de blauwe opening en heeft een inhoud van 10 à 25 liter.
VULSYSTEMEN EN POMPEN
Om in een concessie het tijdrovende vullen met flacons of jerrycans te vermijden, zijn specifieke vulsystemen voor AdBlue echter geen overbodige luxe. Zulke systemen sparen de bedrijven gemiddeld twintig minuten tijd per voertuig uit. De vloeistof is bij verschillende leveranciers beschikbaar in vaten van 200 liter of zelfs containers van 15.000 liter. AdBlue kan dan flexibel, gebruiksvriendelijk en goedkoop tot in de voorziene voertuigreservoirs raken. Dat gebeurt via gravitaire systemen. Alleen al de kostenbesparing doordat er geen kleine moeten worden verpakkingen aangekocht, betekent een grote besparing en tegelijk meerwaarde voor elke concessie.
Vulvolume en -snelheid
Vandaag zijn er mobiele vulsystemen op de markt. De bidons kunnen op verrijdbare trolleys worden geplaatst om de mobiliteit te verhogen. Het vulvolume kan worden ingesteld op 5, 7,5 of 10 liter per minuut. Daardoor kan het vulsysteem aangepast worden per voertuig. Voor auto's en lichte bedrijfsauto's functioneert zo'n vulsysteem met een automatisch tankpistool, waardoor het vullen automatisch stopt wanneer de tank vol is. Hierdoor kan ook geen kristallisatie plaatsvinden. Er is ook een beveiliging in voorzien tegen onvoorzien vullen van de brandstoftank. Voor moeilijk vulbare tanks bestaan er ook systemen met een extra toptank. Het vullen kan dankzij zo'n toptank ook gebeuren met een debiet van 0 tot 5 liter per minuut. Het vullen van het bovenste reservoir zelf gebeurt met een membraampomp met een elektromotor (220 V).
POMPEN
Met dank aan Hypertrade bvba