Automotive smeermiddelenPremium

Handling en analyse van motorolie

analyseOm de kwaliteit van de olie op peil te houden, zijn een goede handling en opslag van belang, net als een degelijk onderhoud. Daarbij wordt steeds meer gebruikgemaakt van olieanalyses.

Handling en onderhoud

Wat de handling van motoroliën betreft, is het ten eerste van belang dat de producten worden bewaard in een goed afgesloten verpakking bij zo constant mogelijke omgevingstemperaturen. Grote temperatuurschommelingen – bijvoorbeeld omdat de verpakking in de volle zon staat – kunnen leiden tot con­densvorming en water in de olie, waardoor de kwaliteit achteruitgaat. Daarnaast is het goed de verpakking te beschermen tegen slechte weersomstandigheden. Zo is het ver­standig om vaten olie horizontaal te leggen zodat er zich geen water op het deksel kan verzamelen en het label leesbaar blijft. Oliën die op de juiste manier worden opgeslagen, bereiken rustig een levensduur van vijf jaar in hun originele verpakking.

Analyse

Optische check

Om tijdens een onderhoudsbeurt (of een storing) te bepalen of de in gebruik zijnde olie nog van voldoende kwaliteit is, kan in eerste instantie een optische check worden uitgevoerd. Hierbij wordt de olie bij een koude motor beoordeeld op kleur, geur (verbrand of brandstofgeur) en troebelheid; troebele olie is vaak een aanduiding voor vrij water in de olie. Daarnaast is de viscositeit te vergelijken met verse olie. Voor een snelle check zijn er ook testkitjes in de handel, waarbij een druppel olie kan worden geanalyseerd door deze op een stukje testpapier te druppelen. Net als de visuele check is dit type analyse uitsluitend geschikt als ‘vooronderzoek’.

chemische analyse
Een chemische analyse van motor- en transmissieoliën vindt veelal plaats in gespecialiseerde laboratoria

Chemisch analyse

Wanneer hierbij niet een heel duidelijk beeld naar voren komt, zal een verdere – che­mische – analyse noodzakelijk zijn. Dit ge­beurt in praktisch alle gevallen in gespecialiseerde laboratoria, waar niet alleen de instrumentatie beschikbaar is om de metingen uit te voeren, maar ook de kennis om de waarden op de juiste wijze te interpreteren. In het laboratorium wordt onder meer het ‘total base number’ vastgesteld dat aangeeft in hoe­verre de olie is ‘opgebruikt’. Voorts wordt de viscositeit gecontroleerd en ligt er een belang­rijke taak in het vaststellen van het soort en de hoeveelheid van deeltjes in de olie. Zo kan de aanwezigheid van roet duiden op een on­volledige verbranding door een slecht functionerend brandstofsysteem, en leiden tot het ad­vies om bijvoorbeeld de injectoren of brandstofpomp te repareren of brandstofverdunning toe te pas­sen.

De aanwezigheid van silicium betekent dat er zand in het systeem zit, wat waarschijnlijk samenhangt met een slecht functionerend luchtfiltersysteem. Ook is het mogelijk om te con­troleren of de olie thermisch overbelast of te lang ingezet is. Door motor- en transmissieoliën regelmatig en op de juiste manier te controleren, zal een bijdrage wor­den geleverd aan de levensduur van de motor, een gere­duceerd brand­stof­verbruik en de kwaliteit en le­vensduur van de olie zelf.

Voorbeeld monsteranalyse

Uit deze monsteranalyse blijkt dat de motorolie ongeveer 3% dieselbrandstof bevat. De viscositeit is hierdoor met zo'n 30% afgenomen ten opzichte van verse motorolie. Doordat het monster ook veel water bevat, neemt de viscositeit nog meer af. Daarnaast zijn ook het roetgehalte en de diverse slijtagemetalen erg hoog. De aanwezigheid van dieselbrandstof en veel roet duidt veelal op een niet goed functionerend brandstofsysteem (pomp en/of verstuivers). Dit ontstaat doordat het regeneratiesysteem, dat de roetfilter schoon brandt, zijn cyclus niet volledig kan afmaken omdat te vaak korte ritten worden gemaakt. De combinatie van een verhoogd watergehalte met een verhoogd brandstofgehalte doet vermoeden dat deze auto voornamelijk gebruikt wordt voor korte rijafstanden. Het gemeten TBN (Total Base Number, het vermogen om zure verbrandingsresten te neutraliseren) van 5,9 is slechts 10% onder de ‘nieuwwaarde’ van 6,7. De motorolie heeft daarom in principe nog voldoende buffer om verder gebruikt te worden. Echter, vanwege de brandstofvermenging en de verminderde viscositeit is verversen dringend aan te raden. Het vermeende hogere olieverbruik in dit geval wordt niet veroorzaakt door de motorolie maar door de ongunstige gebruiksomstandigheden of voortijdige mechanische slijtage.

monsteranalyse

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door ing. Marjolein de Wit-Blok
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine