BOSTA ledenvergadering maart 2024
Evaluatie Paper Show 2024 en startschot Paper Show 2025

Met een positieve terugblik op en evaluatie van de Paper Show 2024 nam BOSTA, Belgian Office and Stationery Trade Association, op donderdag 14 maart een vliegende start richting 19 en 20 januari 2025, wanneer de volgende editie van de Paper Show plaatsvindt.
Evaluatie Paper Show 2024
Bezoekersprofiel
Op de voorbije editie van dé Benelux vakbeurs voor papier en papierwaren, kantoor- en schoolbenodigdheden, hobbyartikelen, bagageproducten, wenskaarten en wensartikelen, gadgets en aanverwante producten mochten de organisatie en standhouders over twee dagen verspreid 1.065 bezoekers ontvangen. Dat is in totaal ongeveer evenveel als tijdens de editie van 2023. 84% van de bezoekers kwam uit België, 12% uit Nederland en 2% uit Luxemburg. Qua taalverdeling was 75% Nederlands- en 25% Franstalig. 55% waren kantoorvakhandelaars B2B/B2C, 18% B2B-distributeurs/fournituristen en 9% dagbladwinkeliers.
Pijnpunten goed opgelost
Tijdens de voorbije editie werden er een aantal pijnpunten uit 2023 aangepakt en verbeterd. De beursregistratie en het onthaal werden verplaatst naar de binnenkant van de beurshal, voorbij de sasdeuren van de ingang. Op die manier kon de warmgestookte beurshal beter afgescheiden worden van de winterkoude. Het restaurant was ook niet langer aan het uiteinde van de hal, maar te vinden langs de hele beursvloer aan de linkerflank. Op die manier werd de gezellige drukte en ambiance die dit met zich meebrengt dichter bij het beursgebeuren gebracht. Beide 'verbeterpunten' werden positief onthaald, zowel door bezoekers als door exposanten.

Voorstelling nieuw logo
Een federatie vóór haar leden
Na de presentatie door GfK van de cijfers over de Belgische stationery markt in 2023, werd de eerste ledenvergadering van 2024 afgesloten met een blik op de toekomst. Waar moet de sector naartoe? Hoe moet deze vakvereniging daar rekening mee houden en wat moet beter? Anders? Frisser? Niet in het minst, wat kan BOSTA zelf (nog) méér doen voor haar leden?
Communicatie
Feit is dat deze kantoorvakmarkt in alle geledingen een verfrissende wind nodig heeft, en daar houdt men binnen het bestuur wel degelijk rekening mee. Net daarom werd vorig jaar de Communicatie Commissie (CoCom) gelanceerd.
'Communication is key', ook met de eigen leden, daar is men zich binnen het BOSTA-bestuur wel degelijk van bewust. Het eerste initiatief was een online-enquête waarin men zijn grieven, ideeën en/of verbeterpunten kwijt kon.
Nieuw logo, verbeterde websites

De leden van deze commissie hebben de afgelopen maanden ook hard gewerkt aan een nieuwe look & feel voor de federatie. Het eerste resultaat was alvast de lancering tijdens deze vergadering van twee nieuwe logo’s: een nieuw logo voor Bosta en een nieuw voor de Paper Show.
Verder zal BOSTA dit jaar ook blijven zorgen voor een gestroomlijnde communicatie in de breedste zin van het woord en via alle mogelijke (sociale) mediakanalen. De beide websites – BOSTA en ROC of Responsible Office Circulair – werden en worden nog steeds onder handen genomen. De visibiliteit moet groter worden en de partnerships verder verbeterd. Er is dus werk aan de winkel, maar de BOSTA-ploeg is niet alleen ervaren, maar ook jong en ambitieus. We zien dit project alleen maar slagen.
GfK-marktcijfers
Tussendoor toonden Eline Steegmans en Caroline Denizot van benchmarker GfK aan de aanwezigen verschillende datasets over hoe de branche, de verschillende productgroepen en kanalen zich in 2023 hebben ontwikkeld. Dat geeft interessante inzichten en op basis daarvan kunnen ook juiste beleidskeuzes genomen worden. De uiteenzetting was te uitgebreid om in dit artikel integraal uiteen te zetten, maar BOSTA-leden ontvangen deze gegevens sowieso regelmatig op een duidelijk dashboard.

En tot slot, de volgende Bosta ledenvergadering vindt plaats in Oostende, op 13 juni, in de Venetiaanse Gaanderijen.