OntstekingenPremium

FORD TRANSIT VERLIEST VERMOGEN BIJ ZWAARDERE MOTORBELASTING

Verkeerde afstelling hogedrukregelkleppen op hogedrukpomp

Onlangs werd de technische helpdesk van onze diagnosespecialist gecontacteerd voor technische problemen met een Ford Transit van het modeljaar 2011. De wagen was voorzien van een 2.2 dieselmotor uit de PSA familie. De wagen had een vermogensverlies bij een zwaardere belasting van de motor. Niet leuk om mee te rijden, aangezien dit een bestelwagen was die regelmatig het nodige gewicht meetrok, en men nooit vlot kon doorrijden met de wagen.

SIGNAAL BUITEN TOLERANTIE

In het motormanagement van de Ford Transit bleef foutcode P0089 continu aanwezig. Deze foutcode geeft een probleem aan met de raildruksensor: 'signaal buiten tolerantie'. De technicus probeerde de foutcode te wissen, maar die kwam altijd direct terug in het geheugen. Een 'harde fout' dus, waar wel wat opzoeking voor nodig is … De garage geraakte er in eerste instantie ook al niet aan uit en raadpleegde de Sergoyne hotline.


ANALYSE

Op deze motoren van Ford is er een Denso commonrailinspuitsysteem gemonteerd. Het grote verschil van dit systeem t.o.v. een Bosch commonrail is de meetwaarde aan de raildruksensor. Bij een Bosch systeem meet men op de signaaldraad van de raildruksensor altijd 0,5 volt spanning als het contact is ingeschakeld en de motor uitgeschakeld. Bij een Densosysteem daarentegen zal men 1 volt meten met het contact ingeschakeld en de motor uitgeschakeld. Wie niet weet dat hij met een Denso systeem te maken heeft, zal direct de raildruksensor vervangen als men denkt volgens de richtlijnen van Bosch. Opletten dus en de gedachten erbij houden bij het stellen van een dergelijke diagnose!


DIAGNOSE

De diagnosespecialist van de hotline bezorgde de garagist een paar meetwaardes van de raildruksensor bij verschillende drukken in de commonrail. Er werden ook elektrische schema's van het dieselinjectiesysteem geraadpleegd voor een verdere analyse van het dieselsysteem. Op de hotline beschikt men over een originele Denso diagnosetester waarin men de signaalspanning van de raildruksensor ten opzichte van de raildruk van de motor kan terugvinden.

De technicus ging hiermee aan de slag en kwam tot de conclusie dat de spanning op de signaaldraad continu te hoog bleef volgens de druk die opgegeven is in de technische data van Denso. Hierna contacteerde hij opnieuw de hotline, waar men vervolgens de Denso diagnoseprocedure voor deze foutcode P0089 overliep. In deze procedure is de eerste stap het opnieuw inleren van de pomp om de foutcode te kunnen oplossen.
 

RESULTAAT

Helaas beschikte de garagehouder enkel over een universele Delphi diagnosetester die de inleerprocedure van de pomp niet ondersteunde. Waarna de Transit even tot bij een Ford dealer werd gebracht om de inleerprocedure van de hogedrukbrandstofpomp opnieuw uit te voeren met een originele diagnosetester. We hadden hier immers te maken met een hotlineklant van over de landsgrenzen in Nederland; een kort ritje naar de Sergoyne Diagnostics werkplaats was dus uitgesloten.

Na de pomp opnieuw ingeleerd te hebben, beschikte de wagen over een vol vermogen en bleef de foutcode weg. De inleerprocedure omvat het opnieuw afstellen van de hogedrukregelkleppen op de hogedrukpomp. Na de kalibratie van deze regelkleppen kwam de signaalspanning van de raildruksensor weer overeen met de technische data. Op het eind van de rit heeft men een probleem opgelost zonder ook maar één onderdeel vervangen te hebben. Met de hulp van de hotline is men samen snel tot de juiste diagnose gekomen.
Turbo loopt vast door gebroken oliepompketting
36 artikels
Alles over werkplaatstipsOntdek ons digitaal magazine over werkplaatstips
Lees magazinechevron_right
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
It all starts at KThe World's No. 1 Trade Fair for Plastics and RubberMeer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Meer vermogen, meer snijsnelheid. is het zo simpel?

Vorige maand vond in beijing de cimt editie 2019 plaats, een internationale beurs voor gereedschapsmachines, en ook de plaatbewerking tekende er present. toch wel opvallend was de aanwezigheid van vier fiberlasersnijmachines van 15 kw, twee van 20 kw en zelfs eentje van 25 kw! niet dat je er ook aan dat vermogen mee kon snijden, want de gebruikte snijkop kon slechts 15 kw aan, maar de toon was in ieder geval gezet. blijkbaar is er een wedren op gang gekomen die de marketingjongens heeft aangezet tot zulke doorzichtige stunts. maar vanwaar die trend naar almaar hogere vermogens? en vooral: heeft de gebruiker daar behoefte aan?

Meer vermogen, meer snijsnelheid?

Vorige maand vond in beijing de cimt editie 2019 plaats, een internationale beurs voor gereedschapsmachines, en ook de plaatbewerking tekende er present. toch wel opvallend was de aanwezigheid van vier fiberlasersnijmachines van 15 kw, twee van 20 kw en zelfs eentje van 25 kw! niet dat je er ook aan dat vermogen mee kon snijden, want de gebruikte snijkop kon slechts 15 kw aan, maar de toon was in ieder geval gezet. blijkbaar is er een wedren op gang gekomen die de marketingjongens heeft aangezet tot zulke doorzichtige stunts. maar vanwaar die trend naar almaar hogere vermogens? en vooral: heeft de gebruiker daar behoefte aan?

Power quality: octopus met meerdere tentakels

"u hebt een probleem met de power quality." zo luidde het verdict bij een kmo na een analyse door een installateur. was het wat gemakzucht, of ontbrak het de collega aan kennis? we weten het niet, maar de klant verdient een specifieker antwoord

Huren van mobiele generatoren

Het is vaak moeilijk, niet wenselijk of zelfs helemaal onmogelijk om op een werf het traditionele elektriciteitsnet te gebruiken. het huren van een mobiele generator kan dan soelaas bieden.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine