Industrie 4.0Premium

“MACHINEBOUW OP MAAT IS EEN PROCES VAN CONTINU INNOVEREN"

IMA kijkt ambitieus naar de toekomst

IMA - Industriële Mechanisatie en Automatisatie - is een atypische machinebouwer, in die zin dat de onderneming tot op heden geen standaardmachines of grotere series bouwt. “Dat betekent dat we telkens starten met een klantspecifiek ontwerp en dat we typisch pieken en dalen hebben in onze activiteiten. Bovendien zijn we gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van complexere machines. Daarvoor zijn hoogopgeleide medewerkers nodig, maar dergelijke profielen zijn schaars. Niet enkel de technische uitdaging motiveert ons dus dagelijks, ook bedrijfseconomisch moeten we creatief uit de hoek komen", beseft salesdirector Joris Ceyssens.

 

DRIE ELKAAR VERSTERKENDE BUSINESSUNITS

IMA is in 1987 gegroeid uit de mechanica, en is door de jaren heen geëvolueerd tot een volwaardige machinebouwer. “We dekken nu alle facetten van de machinebouw af, en hebben daartoe drie businessunits gedefinieerd: prototyping, automation en tooling", begint salesdirector Joris Ceyssens.

Prototyping, automation en tooling

“Prototyping vormt als mechanische laag de basis van onze activiteiten. Automation ligt daar als besturingstechnische laag overheen. Het gaat dan bijvoorbeeld om hardware- design, bordenbouw, PLC-programmatie, motion control, aandrijftechniek, visualisatietechniek, robotica ... Dit overigens niet alleen voor nieuwe machines of complete productielijnen, maar ook voor retrofits. In de toolingafdeling tot slot, kunnen we zelf onderdelen vervaardigen, dankzij ons geavanceerde CNC-machinepark. Dit doen we voor externe klanten, maar uiteraard ook voor onze eigen afdelingen in Houthalen-Helchteren en Maldegem. Bij de ontwikkeling van een nieuw prototype kunnen wij dus in principe alles in eigen huis doen, zonder een subcontractor te hoeven inschakelen. Een groot pluspunt als je denkt aan flexibiliteit en korte doorlooptijden. Bovendien zijn wij zowel machinebouwer als systeemintegrator, wat grote troeven zijn op het vlak van serviceverlening", stelt Ceyssens.

 

MARKT

De salesdirector beschouwt het bedrijf als een 'atypische machinebouwer', omdat men er tot op heden louter op maat van de klant werkt. “We spreken dan ook een heel specifieke markt aan. Wij zijn er voor die producenten die hun oplossing niet vinden in standaardmachines, of waarbij die standaardmachines te ingrijpend zouden moeten worden aangepast door de reguliere fabrikant. Onze klanten zijn voornamelijk multinationals die actief zijn in bijvoorbeeld de automobiel-, bouw-, elektronica-, voedings- of farmaceutische industrie. 'U het product, wij de machine' is daarbij ons bedrijfsmotto. Maakbedrijven kennen hun eigen producten door en door, maar hun afnemers worden alsmaar veeleisender. Wij leveren de techniek en technologie waarmee onze klanten meerwaarde kunnen realiseren voor hun klanten."

WERKWIJZE

“Bij een nieuw project starten we quasi altijd van een blanco blad. Na doorgedreven research komen we tot een duidelijk afgelijnd concept volgens het voorgelegde lastenboek, waarin de technische vereisten staan opgelijst. Dit concept vormt de basis voor het uiteindelijke design, hetzij door ons, hetzij door een andere constructeur. Na de mechanische en elektrische engineering volgen de constructie en de mechanische, elektrische en pneumatische assemblage. De implementatie van software voor control & drives, robotica en visie- en visualisatiesystemen vormt de laatste stap in de realisatiefase", overloopt Ceyssens de algemene werkwijze.

 

“Een fysieke stock van eerder gebouwde machines leggen wij niet aan, maar onze ervaring in diverse industrieën geeft ons wel de mogelijkheid om de eerder opgedane kennis te recupereren en creatief ten dienstete stellen van volgende klanten. Het succesvol ontwikkelen en bouwen van prototypes als kernactiviteit van een onderneming is best wel straf", klopt hij zichzelf op de borst. “Wie wel een stock of een serieactiviteit heeft, kan de pieken en dalen immers beter opvangen en zo wat rust brengen in de organisatie."

PERSONEEL

Deze specifieke werkwijze is enkel mogelijk met behulp van hooggekwalificeerde medewerkers. “Zowel onze mechanische ontwerpingenieurs, software-ingenieurs, hardware- designers als monteurs moeten over overkoepelende technische vaardigheden beschikken, leergierig zijn en zeker ook probleemoplossend gericht kunnen denken", geeft Ceyssens aan.

Investeren in opleidingen

“Doordat we op maat van onze klanten werken, moeten we ons ook merkonafhankelijk opstellen, wat bijvoorbeeld betekent dat onze programmeurs met verschillende PLC-platformen overweg moeten kunnen. Om op de hoogte te zijn van de laatste stand der techniek, moeten de medewerkers zich bovendien continu bijscholen. Een essentiële investering, die evenwel leidt tot nieuwe projecten en dus wel rendeert", oordeelt hij. “Hierdoor vragen we van onze medewerkers weliswaar een flexibele houding, maar dankzij hen hebben we ons kunnen specialiseren in het complexere maatwerk", vervolgt Ceyssens.

TOEKOMST

Groeiende markt

De salesdirector ziet de toekomst van het bedrijf rooskleurig tegemoet. “In onze industrie is er een grote 'installed base' van machines, die echter aan retrofitting toe is. Op dat vlak zien wij dus veel mogelijkheden. Bovendien zien we de vraag naar automatisatieoplossingen alleen maar toenemen, en dat in alle domeinen van de industrie. Ons doel is daarbij niet om operatoren zonder werk te zetten, maar om onze klanten technisch te ondersteunen, zodat zij actief kunnen blijven in ons land. Dit past volledig in onze bedrijfsmissie: ondernemers bijstaan met industriële technologie", klinkt het.

 

Internationalisering

Volgens Ceyssens is IMA lokaal één van de grotere machinebouwers. “Een vergelijking maken is weliswaar moeilijk, precies omdat elke machine bij ons anders is. In ieder geval mogen we wel stellen dat we heel wat competenties in huis hebben, die we in de toekomst misschien ook internationaal kunnen inzetten", denkt de salesdirector luidop. “Onze specifieke kennis en ervaring zie ik als een sterk exportproduct."

Vierde pijler?

“Het huidige businessmodel heeft zijn deugdelijkheid bewezen in de voorbije 29 jaren, maar als ambitieuze onderneming is het ook belangrijk om dit model in vraag te stellen", vindt Ceyssens. “Maatschappelijke, economische en technologische trends worden talrijker en volgen elkaar steeds sneller op, wat maakt dat ook wij voor de uitdaging staan om onszelf opnieuw te gaan vinden. We denken er dan ook over na om toch enige repetitiviteit in onze activiteiten in te bouwen als een vierde, seriematige pijler. Hoe ons bedrijf ook zal evolueren, service verlenen en een grote toegevoegde waarde leveren, zullen er altijd wel blijven inzitten", besluit de salesdirector.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine