Automotive smeermiddelenPremium

Opbouw van transmissieoliën

opbouwTransmissieoliën moeten steeds meer aan een breed pakket van unieke eigenschappen voldoen om brandstofbesparing te realiseren, om de onderdelen van de transmissie beter te beschermen, om de standtijd te verhogen … Tegelijkertijd pogen oliefabrikanten om producten te leveren met een breed specificatiebereik.

Basisolie

Een transmissieolie is voor 80 à 85% opgebouwd uit een basisolie. Dat kan een ‘ge­woon’ mineraal product zijn, maar er zijn ook al producten op de markt waarbij de ba­sisolie een halfsyntheet of een volsyntheet is. Dat is vaak het geval bij transmissieolie voor automatische transmissies en CVT’s (en in iets mindere mate ook DCT’s), waarin de temperaturen ho­ger kunnen oplopen dan in een manuele ver­snellingsbak. Een halfsynthe­tische of een vol­synthetische basisolie is im­mers beter bestand tegen die hoge temperaturen.

Additieven

De basisolie creëert de smeerfilm, maar een olie alleen volstaat natuurlijk niet. Het volledige product moet bestand zijn tegen de condities waarin moet worden gesmeerd. Dat wordt bekomen door extra bestanddelen of additieven toe te voegen aan de basisolie. Additieven zorgen er onder andere voor dat de olie beter bestand is tegen hoge temperaturen en dat het proces van oxidatie – waarbij de olie donkerder wordt en kan indikken – wordt verminderd en afgeremd. Daarnaast beschermen ze de verschillende onderdelen van de transmissie tegen slijtage en corrosie.

Die bestanddelen worden steeds standaard toegevoegd aan een transmissieolie, maar er zijn ook nog andere additieven die specifiek voor een bepaalde toepassing (dus een soort transmissie) moeten worden voorzien. Wan­neer voor een soort versnellingsbak een juiste cocktail wordt gevonden, resulteert dat in een balans tussen hoge kwaliteit en een lange levensduur.

Additieven voor handmatige transmissie en DCT’s

In handmatige transmissies en in DCT’s (Dual-Clutch Transmission) moet de transmissieolie uiteraard de tandwielen smeren. Daarbij is de viscositeit van de olie belangrijk, die zo laag mogelijk moet zijn om ook zo weinig mogelijk energieverlies te hebben. Daarnaast moeten zeker ook slijtageadditieven worden toe­gevoegd.

Additieven voor automatische transmissies en CVT’s

In automatische versnellingsbakken en in CVT’s (Continuously Variable Transmission) kunnen de temperaturen hoog oplopen. Bovendien is de hydraulische unit onderaan de versnelling erg gevoelig voor vervuiling, dus is het belangrijk om te smeren met een olie die over detergerende (reinigende) en dispergerende eigenschappen beschikt.

Bovendien werkt een automatische transmissie met een ander type tandwielen (namelijk planetaire tandwielen). In het systeem zijn er ook rembanden met wrijvingsmateriaal aan­wezig om de verschillende tandwielen af te remmen of te laten draaien. Om die rem­banden en het wrijvingsmateriaal te kunnen smeren en koelen, moeten specifieke additieven worden toegevoegd.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Lien Goethals
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine