Opbouw van transmissieoliën
Transmissieoliën moeten steeds meer aan een breed pakket van unieke eigenschappen voldoen om brandstofbesparing te realiseren, om de onderdelen van de transmissie beter te beschermen, om de standtijd te verhogen … Tegelijkertijd pogen oliefabrikanten om producten te leveren met een breed specificatiebereik.
Basisolie
Een transmissieolie is voor 80 à 85% opgebouwd uit een basisolie. Dat kan een ‘gewoon’ mineraal product zijn, maar er zijn ook al producten op de markt waarbij de basisolie een halfsyntheet of een volsyntheet is. Dat is vaak het geval bij transmissieolie voor automatische transmissies en CVT’s (en in iets mindere mate ook DCT’s), waarin de temperaturen hoger kunnen oplopen dan in een manuele versnellingsbak. Een halfsynthetische of een volsynthetische basisolie is immers beter bestand tegen die hoge temperaturen.
Additieven
De basisolie creëert de smeerfilm, maar een olie alleen volstaat natuurlijk niet. Het volledige product moet bestand zijn tegen de condities waarin moet worden gesmeerd. Dat wordt bekomen door extra bestanddelen of additieven toe te voegen aan de basisolie. Additieven zorgen er onder andere voor dat de olie beter bestand is tegen hoge temperaturen en dat het proces van oxidatie – waarbij de olie donkerder wordt en kan indikken – wordt verminderd en afgeremd. Daarnaast beschermen ze de verschillende onderdelen van de transmissie tegen slijtage en corrosie.
Die bestanddelen worden steeds standaard toegevoegd aan een transmissieolie, maar er zijn ook nog andere additieven die specifiek voor een bepaalde toepassing (dus een soort transmissie) moeten worden voorzien. Wanneer voor een soort versnellingsbak een juiste cocktail wordt gevonden, resulteert dat in een balans tussen hoge kwaliteit en een lange levensduur.
Additieven voor handmatige transmissie en DCT’s
In handmatige transmissies en in DCT’s (Dual-Clutch Transmission) moet de transmissieolie uiteraard de tandwielen smeren. Daarbij is de viscositeit van de olie belangrijk, die zo laag mogelijk moet zijn om ook zo weinig mogelijk energieverlies te hebben. Daarnaast moeten zeker ook slijtageadditieven worden toegevoegd.
Additieven voor automatische transmissies en CVT’s
In automatische versnellingsbakken en in CVT’s (Continuously Variable Transmission) kunnen de temperaturen hoog oplopen. Bovendien is de hydraulische unit onderaan de versnelling erg gevoelig voor vervuiling, dus is het belangrijk om te smeren met een olie die over detergerende (reinigende) en dispergerende eigenschappen beschikt.
Bovendien werkt een automatische transmissie met een ander type tandwielen (namelijk planetaire tandwielen). In het systeem zijn er ook rembanden met wrijvingsmateriaal aanwezig om de verschillende tandwielen af te remmen of te laten draaien. Om die rembanden en het wrijvingsmateriaal te kunnen smeren en koelen, moeten specifieke additieven worden toegevoegd.