Soorten remvloeistof
Naargelang hun basis bestaan er die belangrijke soorten remvloeistoffen, namelijk universele of ‘conventionele’ remvloeistof, remvloeistof op basis van siliconen, en remvloeistof op basis van minerale olie.
Functie: smerend, corrosieremmend & bijtend
- Remvloeistof smeert bewegende componenten zoals de wielcilinders. Sommige rem- en ophangingssystemen werken met minerale oliën, waarbij een pomp het geheel onder druk houdt. Daar zijn de smeereigenschappen vitaal.
- Remvloeistof werkt corrosieremmend.
- Remvloeistof is corrosief (efficiënt voor bijvoorbeeld verfverwijdering). Autobouwers houden het best rekening met bijvoorbeeld de aantasting van afdichtringen en de ecologisch verantwoorde verwijdering.
kookpuntafhankelijk
Er bestaan diverse categorieën van remvloeistoffen, afhankelijk van het kookpunt. De standaard werd vastgelegd door het Amerikaanse DOT (Department of Transportation). Hoe hoger het kookpunt van de remvloeistof, hoe beter. We onderscheiden twee kookpunten bij remvloeistoffen; een droog en een nat kookpunt. Bij een droog kookpunt is er absoluut geen water/ vocht in de remvloeistof opgenomen, bij een nat kookpunt zit er 7% water in de remvloeistof.

DOT 3 is voornamelijk van toepassing op oudere voertuigen. Die hebben vooraan gewoonlijk schijfremmen en achteraan trommelremmen. Ook Hyundai-Kia en Amerikaanse constructeurs laten dat nog toe, ook voor wagens met vier schijfremmen en ABS/ESP.
DOT 4 is van toepassing op recente remsystemen – met over het algemeen zowel voor- als achteraan remschijven. Ook de ABS-technologie zorgt voor een grotere belasting van het remsysteem, waardoor een performantere remvloeistof noodzakelijk is. Daarom bestaan er producten die, bijvoorbeeld als DOT 4 Plus, gemarket worden. Maar Dot 4 Plus is, in tegenstelling tot ISO 4925 klasse 6, echter geen officiële norm met vastgelegde specificaties (kookpunt, viscositeit …), zodat het elke producent vrijstaat om een product DOT 4 Plus – of iets gelijkaardigs – te noemen.
DOT 5.1 wordt vooral gebruikt voor raceapplicaties en highperformancevoertuigen omdat het beter bestand is tegen hogere temperaturen. Voor hedendaagse wagens bevelen autoconstructeurs sinds jaren een remvloeistof van het type DOT 4 aan.
Over ISO, DOT en SAE
- ISO 4925 klassen 3, 4 en 5.1 vormen het equivalent van resp. DOT 3, 4 en 5.1 met verwaarloosbaar kleine verschilpunten (ISO 4925 klasse 6 heeft een significant lagere viscositeit bij lage temperaturen t.o.v. een reguliere DOT 4 en heeft geen exact equivalent in de DOT-specificaties).
- SAE J1703 en SAE J1704 (standaarden van de Society of Automotive Engineers in de VS) zijn technisch gelijk aan resp. DOT 3 en DOT 4.
SOORTEN REMVLOEISTOFFEN
Naargelang van hun basis bestaan er drie belangrijke soorten:
- universele of ‘conventionele’ remvloeistof, gebaseerd op glycolethers, zoals DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1.Die worden door alle toonaangevende autofabrikanten gebruikt en vertegenwoordigen meer dan 99% van alle remvloeistoffen. De oorspronkelijke DOT 3-graad was lang de standaardremvloeistof, en is dat nog steeds in sommige landen (met name de Verenigde Staten). DOT 3 heeft echter de neiging onderhevig te zijn aan een sterk kookpuntverval. Om dat tegen te gaan, werden er DOT 4-remvloeistoffen ontwikkeld. Die bevatten polyglycolether en boraatesters die water chemisch binden, en daardoor de afname van het kookpunt drastisch verminderen. Uit DOT 4 werden er DOT 5.1-remvloeistoffen ontwikkeld. Die hebben, naast een hoger kookpunt, ook een sterk verbeterde viscositeit (vloeibaarheid) bij lage temperaturen. Een veelvoorkomende onduidelijkheid is of verschillende types mengvloeistoffen met elkaar vermengd mogen worden. Dat mag, op voorwaarde dat beide dezelfde basis hebben – hoewel de prestaties van het hoger gespecificeerde product daardoor zullen afnemen. Silicone (DOT 5) en minerale remvloeistoffen mogen nooit vermengd worden met andere types. Zowel remvloeistoffen op basis van siliconen (DOT 5) als vloeistoffen op basis van glycolethers (DOT 3, 4 en 5.1) zijn synthetisch. Het is dus niet voldoende dat twee types synthetisch zijn om daaruit te kunnen besluiten dat zij ook mengbaar zijn.
- Remvloeistof op basis van siliconen, voor gangbare hydraulische remsystemen. Die mogen niet vermengd worden met niet-siliconenremvloeistoffen. Deze productcategorie wordt in een aantal klassieke wagens en in militaire voertuigen gebruikt.
- Remvloeistof op basis van minerale olie (LHM). Dat type vereist speciale remsystemen en is onverenigbaar met conventionele vloeistoffen. Het wordt nog gebruikt in sommige oudere Citroën modellen en Rolls-Royces. Binnen de hierboven opgelijste kwaliteiten zijn er verschillende subgraden die beantwoorden aan welbepaalde vereisten: extra hoog kookpunt (de temperatuur aan de remcilinders kan heel hoog oplopen), compatibiliteit met alle onderdelen van het remsysteem (plastic, rubber, metaal of composietmaterialen) en/of vloeibaar blijven bij temperaturen tot -50 °C.
Remvloeistoffen voor ESP en ABS
De remvloeistofkwaliteit Eurol DOT 4 LV voldoet aan ISO 4925 klasse 6. Er is echter nog geen officiële DOT-aanduiding voor die graad, hoewel de International Standards Organisation (ISO) die heeft aangeduid als Rang 6. Die ESP-remvloeistof (ISO 4925 klasse 6) heeft een lagere viscositeit dan andere. Zo blijven automatische systemen zoals ABS en ESP ook bij lage temperaturen correct werken. Die remsystemen zouden ook functioneren met andere reguliere remvloeistoffen zoals DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 (echter met een mogelijk verlies van remprestaties).
Welk type gebruiken?
Een goede kwaliteit van DOT 4‑remvloeistof van een gerespecteerd merk is geschikt voor alle personenwagens die een voldoende ruime veiligheidsmarge bieden voor een normaal voertuiggebruik – uitzondering: wagens die een op minerale olie gebaseerde remvloeistof gebruiken (bv. bepaalde Citroën modellen).
Trends en opportuniteiten
Zwaardere, grotere en krachtigere voertuigen met ESP en ABS vereisen een remvloeistof met een hoger kookpunt dan dat van doordeweekse stadswagens; in dat segment is er dus nog ruimte voor innovatie. Bij gewone personenwagens valt de ontwikkeling van nóg hoogwaardigere remvloeistoffen stil door de tendens om de wagens steeds lichter te maken (een lagere uitstoot). De trend hier is om nog een minimum aan koper in de remblokken te gebruiken om over enkele jaren nog uitsluitend koperloze remblokken te hebben. Voor de garagehouder zijn er rond de remvloeistof – een 'safety critical item' – tal van opportuniteiten om service- en verkoopgerelateerde activiteiten aan te bieden. Op de totale omzet is de impact beperkt, maar het kan wel tot klantenbinding leiden als men de wageneigenaar het belang van een hoog kwalitatieve remvloeistof kan aantonen.