Nieuwe carrosserie uitgerust met state-of-the-art spuitcabines
BMW Meerschman kiest bij nieuwbouwproject opnieuw voor Garmat

In de herfst van zijn carrière realiseerde Danny Meerschman van BMW Meerschman zijn droomproject: een gloednieuwe carrosserie, die volledig klaar is voor de toekomst. Voor de twee spuitcabines ging hij na de positieve ervaring uit het verleden opnieuw aankloppen bij Garmat. Die maken gebruik van de nieuwste technologieën en blinken daarmee uit in efficiëntie en duurzaamheid.
Familiebedrijf met rijke geschiedenis
De historiek van Meerschman leest als een typisch ondernemersverhaal van kansen zien en grijpen.
"De geschiedenis van ons bedrijf gaat terug tot 1967, toen mijn vader Raphael dit oprichtte in Ninove", begint Danny Meerschman. "Hij bouwde een oud tankstation om tot een volwaardige garage, die hij als een echte visionair 'De Toekomst' doopte. Begin de jaren 70 breidde hij de werkplaats uit met onder meer een carwash, als een van de eersten in de regio. In 1977 ben ik bij hem beginnen werken, gevolgd door mijn drie jongere broers. In 1982 was er een nieuwe mijlpaal, toen we het concessierecht van BMW verkregen. Dat ging gepaard met een naamswijziging: 'R. Meerschman en zonen'."
"Na onze vele verbouwingen, is het een ware droom om nu eens vanaf een wit blad te kunnen starten"
De vier zonen namen de leiding van hun vader over in 1994. In de jaren daarna breidden zij het bedrijf verder uit. Na een extra vestiging in Zottegem volgde er ook nog een overname in Aalst. "Onder impuls van BMW verhuisden we deze laatste site in 2021 naar een nieuwe locatie in de ajuinenstad. In dat nieuwbouwpand brachten we een ruime showroom en een werkplaats onder, en aan de overkant van de straat bouwden we ook nog een gloednieuwe carrosserie", glundert Meerschman.
Nieuwste technieken en technologieën
Die carrosserie opende eerder dit jaar. "Het voordeel van een nieuwbouw is natuurlijk dat je kan starten van een wit blad. We hebben alle medewerkers van meet af aan bij de plannen betrokken, omdat we wilden leren van hun dagelijkse praktijkervaring met de infrastructuur en apparatuur op de vorige locatie. Uiteraard wilden we hier gebruikmaken van de nieuwste technieken en technologieën, zodat we helemaal klaar zijn voor de toekomst", zegt de medezaakvoerder.

Zo is er buiten plaats voorzien voor wrakken die lekken, waarbij de vloeistoffen worden afgevoerd naar vetafscheiders. Het dak is bedekt met 700 zonnepanelen. Binnen zijn er vooreerst vijf voorbereidingszones, waaronder een aluminium- en een polierzone, met afzuigsystemen die zijn ingebouwd in de muur. Daartegenover zijn de demontage- en montagezones ingebouwd. Die zijn uitgerust met verschillende hefbruggen, zodat men hier ook makkelijk kan werken aan elektrische wagens. Tot slot zijn er twee identieke spuitcabines, met een centraal verflabo hiertussen.
Positieve ervaring
"Omdat we tevreden waren van onze spuitcabines in Ninove, kozen we hier opnieuw voor installaties van Garmat. Die meten 7,6 x 4 x 3 m en zijn daarmee een stuk ruimer, zodat we hier ook makkelijk bestelwagens kunnen binnenrijden en spuiten. Vanzelfsprekend wordt hier gebruikgemaakt van warmterecuperatie en andere technieken om het energieverbruik te minimaliseren. Verder zijn de filtersystemen verbeterd, zodat we die minder vaak hoeven te vervangen. Ook hun nabijheid speelde mee in onze keuze voor Garmat. Zo zijn wij snel geholpen bij een eventuele panne", motiveert Meerschman.

Ondertussen zijn de spuitcabines hier enkele maanden in gebruik, naar ieders tevredenheid. "Onze zeven medewerkers zijn natuurlijk heel blij dat ze met zo'n moderne uitrusting aan de slag kunnen, wat zeker ook een troef is voor ons als werkgever. In dat opzicht stellen we onze carrosserie trouwens ook graag open voor scholen. Zo komen die studenten in contact met die nieuwe apparatuur, en natuurlijk ook met ons als bedrijf", klinkt het nog.