Veel metaalbedrijven maken gebruik van spuitcabines omdat metaal nu eenmaal beschermd dient te worden tegen invloeden van buitenaf. een dergelijke cabine is echter een forse kostenpost, niet alleen in aanschaf, ook en vooral qua energieverbruik.
Het verven, lakken of coaten van metaal gebeurt doorgaans in een spuitcabine. bepalend voor het eindresultaat zijn onder meer temperatuur, filtering, ventilatie en luchtsnelheid; de belangrijkste spelbrekers zijn stof en overspray. niet alleen ondermijnen deze de kwaliteit van het spuitwerk, ook dragen ze bij aan een ongezonde werkomgeving.
In de herfst van zijn carrière realiseerde danny meerschman van bmw meerschman zijn droomproject: een gloednieuwe carrosserie. voor de twee spuitcabines ging hij na de positieve ervaring uit het verleden opnieuw aankloppen bij garmat.
Een spuitcabine kan een goede investering zijn voor wie voldoende spuitwerk heeft. vaak komt er een spuitcabine als een spuitwand niet meer voldoet. om een perfect resultaat te halen ...
Spuitcabines verbruiken veel energie. door hun functie valt daar niet aan te ontsnappen. met name de verwarming en de motoren die de ventilatoren aandrijven, vergen de nodige kilowatts. toch springt de huidige generatie van spuitcabines er veel doordachter mee om, net door die twee grootste verslinders rechtstreeks aan te pakken.
Een auto spuiten gebeurt doorgaans in een spuitcabine. daarbij moet er rekening worden gehouden met heel wat factoren om het werk veilig en vlot te laten verlopen. om aan de geldende strenge regels te kunnen (blijven) voldoen en om de spuitcabine optimaal te laten renderen is het zaak om vooraf goed na te denken over zaken als omvang en frequentie van de spuitactiviteiten en benodigde vermogens.
Een spuitcabine krijgt het soms hard te verduren tijdens het werk. een frequente onderhoudsbeurt is dan ook zeker geen overbodige luxe. maar welke acties moeten daarin genomen worden om uw installatie volledig up-to-date te houden?
Terwijl het raam vroeger na de plaatsing op de werf door de schilder werd afgewerkt, neemt de schrijnwerker deze taak tegenwoordig vaak zelf op zich. als de lak in het eigen atelier wordt verspoten, is evenwel een goede afzuiging via een spuitwand vereist. eventueel loont het zelfs de moeite om te investeren in een volwaardige spuitcabine.
De juiste droogtechniek kan de rentabiliteit van uw zaak duidelijk verbeteren. carfix helpt u alvast bij het bepalen van de juiste droogtechniek voor uw schadegevallen én bij de selectie van de bijhorende apparatuur.
In een eerder artikel over smartrepairtechnieken beschreven we een aantal interessante technieken om snel reparaties uit te voeren. de vraag rijst evenwel hoe we die technieken kunnen aanbieden zonder onze ateliers compleet opnieuw in te richten.