Vernieuwde Carrosserie Vermant is toonbeeld voor hele sector
Garmat helpt Mechels schadeherstelbedrijf om capaciteit te verdubbelen
3.000 herstellingen per jaar: dat is wat de Vermant Automotive Group binnenkort hoopt te realiseren in haar eigen carrosserie-afdeling in Mechelen. Hiertoe werd Christiaan Opdebeeck aangetrokken als ervaren rot in de autobranche, die hier als operationeel manager de medewerkers aanstuurt en de juiste producten aankoopt. Hij tekende ook alvast een totaalrenovatie uit, waardoor deze moderne carrosserie nu ongezien hoog scoort op het vlak van kwaliteit en efficiëntie. Tot grote tevredenheid van de bedrijfsleiding, de medewerkers én de klanten.
Grootste dealer van Antwerpen
In 1956 gestart met één garage in Rumst, omvat de Vermant Automotive Group tegenwoordig een tiental vestigingen tussen Aartselaar, Deurne en Brecht. Daar worden nieuwe en tweedehandswagens van Volvo, KIA en Polestar, alsook oldtimers en andere collection cars verkocht en onderhouden. Dit maakt het familiebedrijf – waar nu de tweede en derde generatie samen aan zet zijn – tot de grootste dealer van deze merken in de provincie Antwerpen.
Bovendien beschikt de groep ook over een eigen carrosserie-afdeling in Mechelen. Daar is Christiaan Opdebeeck sinds vijf jaar als operationeel manager aan de slag. "Hiervoor was ik al meer dan een kwarteeuw werkzaam in de automobielsector, waarbij ik zowel in de werkplaats als achter de toonbank stond en ook jarenlang actief was in de fleetwereld. Hier werken wij echter niet voor leasingmaatschappijen, maar louter voor verzekeringen. We kiezen er namelijk voor om kwaliteit te leveren boven kwantiteit", zegt Opdebeeck.
Wat de carrosserie verder onderscheidt, is dat die – in het verlengde van de garages – gespecialiseerd is in Volvo. "Vier op de vijf wagens die we hier herstellen, zijn van de Zweedse autobouwer. Het grote voordeel is natuurlijk dat onze monteurs over de juiste kennis en tools beschikken om hieraan te werken, en dat wij ook snel eventuele vervangonderdelen toegeleverd krijgen. Zelf sta ik helemaal achter dit merk, door het harde plaatstaal en de logische opbouw van de constructies. Op dit vlak scoren zij veel beter dan andere fabrikanten die ik ken uit mijn eerdere carrière. Al kan de ondersteuning vanuit de constructeurs naar de carrosseriesector over het algemeen wel beter", vindt hij.
Carrosserie weer op de rails
Voor de komst van Opdebeeck draaide Carrosserie Vermant wat vierkant. Onder zijn bewind groeide deze afdeling echter opnieuw uit tot een volwaardig bedrijf binnen de groep, dat helemaal klaar is voor de toekomst.
"Ondanks de stevige groei die we doormaken, blijven we ervoor kiezen om kwaliteit te leveren boven kwantiteit"
"Voorheen liep er een en ander mis in de organisatie. De auto's moesten bijvoorbeeld meerdere keren opnieuw gespoten worden tot het perfecte eindresultaat werd behaald. Hierdoor waren zowel de medewerkers als de klanten misnoegd en slonken de winstmarges. Zo gaan er immers veel tijd en kosten verloren. Ik zag er een uitdaging in om de carrosserie weer op de rails te krijgen en ik kreeg daarvoor het volste vertrouwen vanuit het hoger management", klinkt het.
Capaciteitsverdubbeling
Toen het grote bedrijfsgebouw eerder dit jaar een totaalrenovatie onderging, met het doel de capaciteit te verdubbelen van 1.500 naar 3.000 herstellingen per jaar, mocht de operationeel manager dan ook alle materiaalkeuzes maken. Daarbij combineerde hij zijn persoonlijke inzichten met enkele nieuwe technologieën die de vertrouwde leveranciers hem voorstelden. Meer zelfs: de eerste schetsen met de positionering van de verschillende werkzones zijn van zijn hand.
Garmat tekende voor de uiteindelijke inrichting, zodat de gewenste workflow nu ook effectief wordt toegepast. "Nadat ik mijn licht opstak bij andere carrossiers die met hun spuitcabines werken, en na een positief gesprek op de AutoTechnica-beurs, besloot ik met hen in zee te gaan. Ook hun service na verkoop was doorslaggevend in mijn keuze", vertelt Opdebeeck.
Bedrijf voorgesteld aan breed publiek
In plaats van een traditionele receptie koos Carrosserie Vermant ervoor om haar vernieuwde burelen en werkplaats te tonen tijdens de Voka Open Bedrijvendag. "Zo bereikten we niet alleen onze bestaande klanten, maar konden we ook nieuwe klanten aantrekken onder de honderden geïnteresseerde bezoekers. Bovendien zagen we hierin een kans om sollicitanten te informeren op een jobstand en ook de volgende generatie reeds warm te maken voor het beroep en ons bedrijf, en dit op een laagdrempelige manier. Voor de kleinsten hadden we namelijk een motorkap en spuitbussen voorzien, zodat zij zich hierop konden uitleven", zegt Christiaan Opdebeeck, operationeel manager bij Carrosserie Vermant.
Toekomstbestendige renovatie
Er werd hier gekozen voor vier voorbereidingszones en (de)montageplaatsen die tegenover elkaar liggen, met nog een aparte positie voor polijst- of PDR-werkzaamheden en een plaatslagerij. In de krachtige en grote spuitcabine van 5 x 8,5 x 4 m, achteraan het atelier, kunnen meerdere wagens of onderdelen tegelijk worden bewerkt. Hierin staat ook een lift, voor een optimaal werkcomfort.
Men werkt er met de nieuwste digitale tools om kleuren te mengen en met luchtdrogende vernis. Dit is een van de vele voorbeelden van hoe ze hier openstaan voor innovatie én de medewerkers daar ook in meekrijgen. "Luchtdrogende vernis is duurder en kwaliteit is evenwaardig ten opzichte van traditioneel vernis. Door de lagere droogtemperatuur en de kortere droogtijd besparen we evenwel energiekosten en verlagen we onze CO2-uitstoot. Bovendien is de elektronica van elektrische auto's niet bestand tegen hoge droogtemperaturen", legt Opdebeeck die keuze uit.
"Verder zijn ook onze trek- en hefbruggen helemaal klaar voor de nieuwste automodellen, want die hebben een hefvermogen van 3,5 ton", leidt hij ons verder rond. "Zo zijn we hier perfect uitgerust om zowel personenwagens als lichte bestelwagens te herstellen – al dan niet elektrisch aangedreven. Ondertussen zijn twee van onze twaalf operatoren HEV2-gecertificeerd, zodat zij aan het hoogspanningssysteem van elektrische voertuigen mogen werken."
Licht en ruimte
Belangrijke aandachtspunten bij de indeling van de werkplaats waren licht en ruimte, net zoals in de burelen. "Zo kozen we ervoor om telkens 2,5 m vrije ruimte tussen de hefbruggen te voorzien. Dit creëert immers een zekere rust en zo kun je meer werk gedaan krijgen, in plaats van nog een extra brug te voorzien", verrast de operationeel manager. "Wanneer er te weinig plaats is om de wagens vlot tussen de verschillende zones te manoeuvreren of er rond te werken, gaan kwaliteit en efficiëntie immers verloren."
Daarnaast is er gekozen voor gereedschappen en materialen van de beste kwaliteit. "Zo is dit een interessante, moderne werkplek voor zowel bestaande als nieuwe medewerkers, die mijn passie voor het vak delen. We slagen er dan ook vrij goed in om monteurs aan te trekken en bij ons te houden, hoewel het om een knelpuntberoep gaat en hoewel wij de lat hoog blijven leggen. Zij dragen goed zorg voor hun materiaal, en dit gebeurt op een spontane manier, omdat ze hier natuurlijk zelf baat bij hebben. Daarom laten zij het atelier op vrijdagnamiddag ook telkens proper achter, zodat zij hier maandagochtend in een nette, overzichtelijke werkplaats aan de slag kunnen", klinkt het.
Vlotte afhandeling
De belangrijkste reden achter deze forse investering is de elektrificatie, waarbij elektrische voertuigen veel minder onderhoud nodig hebben dan wagens met een verbrandingsmotor. Hierdoor verschuift het zwaartepunt van het verdienmodel van de groep van de garages naar de carrosserie. Ook in het kleinere, naastgelegen gebouw van Carrosserie Vermant zijn er dan ook grote renovatieplannen voor in de nabije toekomst.
"Dit willen we moderniseren met een bijkomende velgenhersteldienst en smart boxes voor spot repair. Het doel wordt om kleine herstellingen in een paar uren te kunnen uitvoeren. Door die vlotte afhandeling kan de klant hierop wachten en hoeven wij hem geen vervangwagen mee te geven. Bovendien kunnen we door die snelle doorlooptijd meer herstellingen uitvoeren en dus ook meer omzet genereren, want hoe langer een wagen bij ons binnen staat, hoe meer geld die ons kost. Zo streven we dus naar een win-winsituatie, waar zowel ons bedrijf als de klanten wel bij varen", aldus nog Opdebeeck.




