MACHINEVERHUURBEDRIJF HOUDT OGEN OPEN VOOR NIEUWE OPPORTUNITEITEN

Ook al bestaat de vestiging in Sint-Niklaas nog maar drie jaar, filiaalleider Marc Kerkhofs merkt toch bepaalde trends: “Veiligheid is de laatste jaren enorm belangrijk geworden. Hoogtewerkers zijn dan ook zeer populair. Daar komt nu ook nog het ecologische aspect bij"
EURO RENT: “WIJ ZIJN CONSTANT OP ZOEK NAAR NIEUWE MACHINES DIE ONZE KLANTEN HET LEVEN GEMAKKELIJKER KUNNEN MAKEN"
U bent een vakman. U beschikt dus over de nodige tools om uw job volgens de regels van de kunst uit te oefenen. Maar toch heeft u soms wel eens een machine nodig, waarvan de aankoop onrendabel zou zijn omdat u die te weinig zou gebruiken. Dan kunt u terecht bij een verhuurbedrijf, zoals Euro Rent uit Deurne en Sint-Niklaas. Met ruim 40.000 machines op voorraad garandeert Euro Rent een snelle beschikbaarheid van om het even welk toestel. Bovendien zetten ze sterk in op (preventief) onderhoud en de nodige uitleg, zodat iedereen zonder uitstel met zijn machines aan de slag kan. Aannemer had een gesprek met filiaalleider Marc Kerkhofs en marketingverantwoordelijke Dennis van der Meer.
MACHINEVERHUUR
Euro Rent is een bedrijf, actief in de verhuursector, met vestigingen in Deurne en Sint-Niklaas. “Machines en werktuigen zijn ons ding", steekt Marc Kerkhofs, filiaalleider van Euro Rent Sint-Niklaas, van wal. “Ons gamma is bijzonder uitgebreid, gaande van breekhamers tot grote bouwliften en alles wat daartussen ligt. We verhuren zowel aan particulieren als aan professionelen. De verhouding schommelt ongeveer rond 80% bedrijven, 15% particulieren en 5% overheid. Onze vlag dekt dus een heel ruime lading."
TWEEDE VESTIGING IN SINT-NIKLAAS
De Euro Rent vestiging in Sint-Niklaas werd opgericht in 2015. “Daarvoor waren we al veertig jaar actief in Deurne. De oprichting van deze vestiging kadert met andere woorden volledig in onze groeistrategie", aldus marketingmanager Dennis van der Meer. “Euro Rent is een bekend merk in het Antwerpse. Die naamsbekendheid willen we verder over Vlaanderen uitdragen."
“Bovendien hadden we in Deurne al een groot cliënteel vanop Linkeroever", vult Marc Kerkhofs aan. “De keuze voor Sint-Niklaas werd dus mede gemaakt door een analyse van het klantenbestand. Maar ook door de meer centrale ligging in Vlaanderen. Klanten uit Oost-Vlaanderen kunnen via ons filiaal de Antwerpse Ring of de Kennedytunnel vermijden."
LOKALE VERHUUR
“Verhuren is een lokaal gebeuren", vertelt Marc Kerkhofs. “Onze machines leveren wij steeds vanuit het voor de klant dichtstbijzijnde filiaal. Zo beschikt een klant altijd zeer snel over zijn machine en kan hij blijven doorwerken. Veel van onze klanten vinden dit ook het prettigst, omdat zij vertrouwd zijn met de medewerkers op een vestiging. De belangrijkste afzetregio voor ons filiaal in Sint-Niklaas is uiteraard het Waasland en Oost-Vlaanderen. Dit betreft dan met name de kortetermijnverhuur. Want wie een kernboormachine voor een dag nodig heeft, wil zich zo weinig mogelijk verplaatsen om deze af te halen. Dat ligt anders voor de langetermijnhuur bij bv. bouwliften, stellingen of hoogtewerkers. Een kleine transportkost is dan perfect aanvaardbaar in functie van de langere huurperiode. Wij leveren snel en tegen een lage kost dankzij onze eigen transportdienst die heel België dekt."

GENERALIST
Euro Rent probeert zich van de rest van de markt te onderscheiden door een zo breed mogelijk gamma aan te bieden. “Collega's van ons richten zich heel specifiek op bepaalde types van toestellen. Wij zijn meer een generalist en willen dat onze klanten voor om het even welke machine bij ons terechtkunnen. Wij zijn dan ook constant op zoek naar nieuwe toestellen, die niet aangeboden worden door onze concurrenten. We werken nauw samen met een bedrijf dat specifiek voor verhuur ontwikkelde machines verhandelt. Zij houden mee voor ons de markt in de gaten. Als er een nieuw type machine op de markt verschijnt, analyseren we of de aankoop ervan rendabel kan zijn. Maar we hebben ook andere kanalen: zo bezoeken we regelmatig beurzen waarop er nieuwe machines gepresenteerd worden. En niet zelden kopen we machines aan op vraag van klanten."
40.000 MACHINES
De beschikbaarheid van toestellen kan in de verhuursector al eens een pijnpunt zijn. Het verhuurbedrijf in kwestie probeert immers om zijn magazijn zo leeg mogelijk te hebben, terwijl een (nieuwe) klant wil dat het door hem gevraagde toestel onmiddellijk beschikbaar is. “Dat proberen we op te vangen door gewoon veel machines op voorraad te hebben", verduidelijkt Dennis van der Meer. “Van elk type toestel hebben we meerdere exemplaren in ons bezit. In totaal hebben we meer dan 40.000 machines in ons gamma. Dat is enorm. Wie daar zijn gading niet in vindt, is op zoek naar iets wel heel exclusiefs."
ONDERHOUD EN REINIGING IN EIGEN BEHEER
Verhuren is één ding, maar verhuurde machines na terugkeer opnieuw verhuurklaar maken is een ander. “We zijn er heel fier op dat we het onderhoud van machines volledig in eigen beheer hebben. Zowel in Sint-Niklaas als in Deurne beschikken we over hoogopgeleide technici. Er zijn aparte werkplaatsen voor grote en kleine machines. Na elke verhuur krijgt een toestel van ons het label 'niet verhuren' en dat gaat er pas af wanneer er een volledige technische check-up heeft plaatsgevonden. Uiteraard zijn we erop georganiseerd dat die inspectie en opvolging snel verlopen. Tussen onze twee filialen is er een nauwe interactie. Bovendien worden onze machines regelmatig vernieuwd. Onze klanten kunnen dus gebruikmaken van de laatste nieuwe modellen en evoluties."

HANDLEIDING EN ADVIES
Niet elke persoon die een toestel komt huren, is even bedreven in het bedienen van dat toestel. Een korte uitleg is dan ook nodig om efficiënt en veilig te kunnen werken. “We gaan ervan uit dat iemand die een chapepomp huurt, weet hoe hij chape moet maken", aldus Marc Kerkhofs. “Wij leggen hem haarfijn uit hoe hij met onze chapepomp een maximaal rendement haalt. Wie een breekhamer huurt, krijgt uitleg over de verschillende soorten beitels en hoe ermee om te gaan. Een handleiding en mondelinge instructies bij de start van de huurperiode horen bij elke verhuring."
KEURINGEN
40.000 toestellen in het gamma impliceren heel veel keuringen. “Elke machine heeft alle wettelijke keuringen ondergaan. We kunnen niet zomaar ergens in China een machine kopen en dat hier gaan verhuren. Zo werkt het niet. Je laat per slot van rekening anderen met jouw toestellen werken. Dan moeten die piekfijn in orde zijn. We werken nauw samen met het onafhankelijke keuringsbedrijf Vinçotte dat periodiek onze toestellen keurt. Zo worden alle keuringsplichtige machines elke drie maanden gekeurd. In specifieke gevallen (bv. verhuur van bouwliften) ook na elke montage."

PREVENTIEF ONDERHOUD
Een ongeschreven regel stelt dat toestellen die gehuurd worden, met minder respect behandeld worden dan toestellen die men zelf aankoopt. En dat blijkt volgens Euro Rent ook te kloppen. “Dat is ook de reden waarom we sterk inzetten op preventief onderhoud. Zelfs al wordt een toestel niet altijd even zorgvuldig behandeld, het zal veel minder snel stukgaan als het goed wordt onderhouden. Een toestel dat defect staat bij de klant, is immers een nachtmerrie voor beide partijen. De klant kan niet verder en wij zitten met de brokken. Niemand tevreden. Dat willen we dus te allen prijze vermijden. Zodra iemand een toestel binnenbrengt, controleren we de goede werking en kan de huur afgerekend worden. Maar daarna volgt er in ons atelier nog een meer grondige controle door een team van ervaren technici. En tot slot wordt het toestel nog eens geïnspecteerd vlak voor het opnieuw verhuurd wordt. Een drievoudige controle dus."
VIJFTIG MEDEWERKERS
Om al die machines verhuurd en onderhouden te krijgen, heeft Euro Rent wel wat personeel nodig. “Wij zoeken voortdurend nieuwe collega's die een hart hebben voor techniek. Technici, chauffeurs, magazijniers en administratief-commerciële profielen die een boost willen geven aan hun carrière en ons bedrijf, zijn van harte welkom!"
NIEUWE VESTIGINGEN IN HET VERSCHIET
De vestiging in Sint-Niklaas is drie jaar jong, maar de kans bestaat dat er nog nieuwe openingen volgen. “In eerste instantie zetten we in op de groei van elk filiaal. Daarnaast is onze zaakvoerder Kris Coppens constant op zoek naar nieuwe uitbreidingsopportuniteiten. Hij wil zeker aan een nieuwe uitdaging beginnen en ik weet dat er bepaalde initiatieven zijn genomen. We groeien nog elk jaar met meer dan 10% en dat willen we blijven doen. We smeden volop plannen."
ECOLOGIE EN VEILIGHEID STEEDS BELANGRIJKER
Ook al bestaat de vestiging in Sint-Niklaas nog maar drie jaar, Marc Kerkhofs en Dennis van der Meer draaien al veel langer mee in het verhuurwereldje en zij merken toch bepaalde trends. “Veiligheid is de laatste jaren enorm belangrijk geworden. Hoogtewerkers zijn dan ook zeer populair. Daar komt nu ook nog het ecologische aspect bij. Bedrijven willen hun werknemers bijvoorbeeld stofvrij laten werken en de toestellen die daarvoor nodig zijn, hebben wij in ons gamma. Dat is een onmiskenbare trend waarbij het vroeger vooral ging om het brutere werk: compressoren, breekhamers, graafmachines … Die blijven populair, maar er is tegenwoordig meer aandacht voor de gezondheid en het welzijn van de bedienaar. Een tweede trend is de snelheid die klanten van ons verwachten. Wij innoveren en investeren dan ook continu om iedereen op zijn wenken te bedienen. Service is ons vak!"