Generatieve AI is breed inzetbaar in landbouw en industrie
Generatieve AI wint steeds meer terrein. Ook voor productiebedrijven in diverse sectoren biedt deze vorm van artificiële intelligentie heel wat opportuniteiten die zowel snelheids- als kostenwinst opleveren. Product- en procesoptimalisatie, kwaliteitscontrole en onderhoudsvoorspelling zijn er een paar om op te noemen.

Wat is generatieve AI?
Op zoek naar een goede definitie van AI kloppen we aan bij Capgemini, een strategische partner voor organisaties die technologie willen inschakelen bij hun transformatie. "Generatieve AI is een vorm van kunstmatige intelligentie die in staat is eigenschappen en patronen van data te leren en opnieuw toe te passen voor een breed scala aan toepassingen. Van het creëren van tekst, afbeeldingen en video’s in verschillende stijlen, tot het genereren van op maat gemaakte content."
"Het stelt machines in staat om creatieve taken uit te voeren waarvan voorheen werd gedacht dat deze alleen door mensen konden worden uitgevoerd. Dit schept een breed scala aan toepassingen voor generatieve AI, variërend van het samenvatten en vertalen van tekst tot aspecten van klantenservice", zegt Artur 'T Kindt, die aan het hoofd staat van het marketingteam van Capgemini voor België en Luxemburg.

Efficiëntie en productiviteit
"Uiteraard is de verscheidenheid aan toepassingen erg interessant voor organisaties die mogelijkheden zien voor het versnellen van groei, het verbeteren van activiteiten en het benutten van nieuwe kansen. Nu al geeft 96% van de organisaties aan dat generatieve AI op de agenda van de directie staat. Ongeveer een vijfde van de wereldwijd ondervraagde leidinggevenden onderschrijft de stelling dat generatieve AI hun sector aanzienlijk zal veranderen. Veel organisaties zien generatieve AI als een krachtig hulpmiddel dat de groei kan versnellen, capaciteiten kan verbeteren en nieuwe kansen kan ontsluiten zonder drastische herstructurering van bedrijfsmodellen."
"Het potentieel van generatieve AI om innovatie te stimuleren en efficiëntie en productiviteit te verbeteren, is merkbaar in alle sectoren: van het creëren van unieke content en het automatiseren en versnellen van taken, tot het creëren van gepersonaliseerde ervaringen en het genereren van synthetische data."
R&D: multimodale productervaringen
Generatief ontwerp kan snel een reeks ontwerpmogelijkheden verkennen in de R&D-fase. De modellen genereren in korte tijd een aantal variaties, waaronder opties die buiten het natuurlijke bereik van menselijke creativiteit vallen. "Dit is de use case die de meeste experimentele interesse opwekt bij de organisaties die we onderzochten. Organisaties zouden kunnen vertrouwen op generatieve AI om proactief ontwerprichtingen van producten te beoordelen op basis van vooraf gedefinieerde variabelen en criteria, ontwerpiteraties eerder uit te voeren op basis van feedback en multimodale productervaringen te ontwikkelen."

Supply chain: risico's identificeren
Ook bij transportoptimalisatie, magazijnbeheer, vraag- en aanbodplanning en probleemoplossing in de toeleveringsketen kan generatieve AI een meerwaarde bieden. "Inspecterio, een software-as-a-service (SaaS) leverancier voor de supply chain, introduceerde een ChatGPT-gestuurde generatieve AI-tool die gegevens uit het ecosysteem van leveranciers van een organisatie haalt om corrigerende en preventieve acties te bieden. Met als doel zo de supplychainprestaties te verbeteren."
"Project44, een organisatie die oplossingen biedt voor de zichtbaarheid van de supply chain, lanceerde Movement GPT, een tool die gebruikers uitnodigt om dataverzoeken in te dienen, zoals 'Laat me al mijn zendingen zien die beïnvloed worden door het weer in Noord-Europa' of 'Heb ik betrouwbaardere routeringsopties voor mijn volgende zending?'. Zo kunnen ze risico's voor de toeleveringsketen identificeren en hierop reageren of anticiperen", aldus nog Artur 'T Kindt.
Landbouw: virtuele adviseur voor kennisdeling
Een studie van ABN Amro stelt dat generatieve AI toegepast kan worden om versneld nieuwe materialen en eiwitten te ontwerpen, met specifieke toepassingen en voordelen. Als voorbeeld nemen ze groene brandstoffen, materialen die worden geoptimaliseerd op levensduur en recyclebaarheid, of enzymen die plastic kunnen afbreken. Waar het onderzoek naar zulke nieuwe moleculen traditioneel een tijdrovende exercitie is met veel 'trial-and-error', kan dat via generatieve AI sterk worden verkort. Investeerders staken tot nu toe 85 miljoen dollar in jonge bedrijven in deze categorie.
Ook voor de landbouwsector kan AI zeker zijn diensten bewijzen. "Nu de wereldbevolking blijft groeien en de vraag naar voedsel toeneemt, is de behoefte aan duurzame en efficiënte landbouwpraktijken groter dan ooit. De sector beweegt naar een data-gestuurde aanpak, waarin gegevens via satellieten, drone-weerstations en sensoren worden verzameld en geanalyseerd. Hierdoor kunnen agrarische ondernemers beter geïnformeerde beslissingen nemen over hun gewassen, zoals het beste moment om te zaaien, planten, bewateren, bemesten en oogsten", zegt Jan de Ruyter, sector banker Agri bij ABN Amro.
"Dit precisieniveau maakt een doelgerichter en efficiënter gebruik van hulpbronnen mogelijk. Generatieve AI kan helpen de informatie uit en adviezen op basis van deze data in een gemakkelijk te begrijpen vorm te gieten. Denk aan een vraag en antwoordgesprek met een gespecialiseerde chatbot waarin de meest duurzame strategieën voor een specifieke agrarisch ondernemer worden besproken. Zo'n virtuele adviseur kan ook helpen kennis te delen over regeneratieve landbouw, een natuurlijke manier om de bodemkwaliteit en -biodiversiteit van landbouwgrond te verbeteren."

Industrie: optimaal gebruik van energie en grondstoffen
Kunstmatige intelligentie in bredere zin is al doorgedrongen in de industriële sector, waar momenteel de meeste aandacht gaat naar predictief onderhoud. Op basis van allerlei data wordt bepaald wanneer bijvoorbeeld een servicebeurt moet worden ingepland of wanneer alvast reserveonderdelen verstuurd moeten worden, wat machinestilstand voorkomt.
Andere AI-gestuurde toepassingen zijn kwaliteitscontrole tijdens het maakproces en optimalisatie van machine-instellingen. Dit alles zorgt voor beter draaiende machines en optimaal gebruik van energie en grondstoffen. "Generatieve AI gaat op een ander niveau waarde toevoegen", stelt David Kemps, sector banker Industrie. "Er zullen een hele hoop nieuwe materiaalrecepturen beschikbaar komen, elk met andere eigenschappen en mogelijke duurzaamheidsvoordelen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe metaallegeringen, kunststofmixen of composietmaterialen die een minder energie-intensief productieproces kennen of meer biologische bestanddelen hebben."
96% van de organisaties geeft aan dat generatieve AI op de agenda van de directie staat
"Ik ken nu al voorbeelden van industriële bedrijven die een database van materialen hebben en die, vanuit hun rol als toeleverancier, ook advies geven over het te gebruiken materiaal voor een specifiek product. De behoefte aan een dergelijke adviesfunctie zal waarschijnlijk groter worden door generatieve AI."
Foodsector: de juiste technologiepartners vinden
Generatieve AI staat nog in de kinderschoenen, maar het is duidelijk dat er allerlei kansen liggen op het gebied van productontwikkeling in de foodsector. Het helpt ontwikkelaars zich razendsnel een weg te vinden in tienduizenden ingrediënten, nieuwe smaakcombinaties te ontdekken en specifieke smaken te creëren.
"Daarmee verhoogt het de snelheid waarmee producten op de markt worden gebracht. Bestaande producten kunnen ook worden geoptimaliseerd door ingrediënten te vervangen door andere, duurzamere ingrediënten zonder dat de smaak en bite van een product merkbaar verandert", zegt Rob Morren, sector banker Food bij ABN Amro.
"Om aan de slag te gaan met technologieën als generatieve AI is het belangrijk dat voedingsmiddelenproducenten starten met een duidelijke onderzoeksvraag en strategische doelen die ze ermee willen behalen. Denk bijvoorbeeld aan het duurzamer, sneller, lekkerder, goedkoper en robuuster maken van producten en processen. Vervolgens is het de kunst om de juiste technologiepartners te vinden. De ontwikkeling en inzet van generatieve AI vereist specialistische kennis en is lastig zelf op te schalen. Een sterke partner is daarom essentieel."
In het najaar willen we bij FoodProcess specifiek inzoomen op de mogelijkheden van generatieve AI voor de voedingsverwerkende sector. Heeft uw bedrijf hier al stappen in gezet en wilt u die ervaringen delen? Of vertelt u onze lezers graag hoe jullie generatieve AI in de toekomst willen inzetten? Neem dan zeker contact op met bladmanager Alexis Daveloose via adl@pmg.be.