Gecombineerde droogmethodes leveren optimaal resultaat op
Ultraviolet drogen traag maar gestaag in opmars

Omdat alles vandaag nog sneller moet gaan, krijgt de ontwikkeling van uv-droogtechnieken de laatste tijd weer meer aandacht. De techniek is immers goed voor een nog aanzienlijkere tijdswinst
Goedkoper, efficiënter, maar bovenal sneller. De huidige klanteneisen zijn niet min en zeker niet wanneer daar de steeds hoger wordende techniciteit van de te herstellen schade wordt bijgeteld. Gelukkig evolueren ook de hersteltechnieken en kan er reeds vanaf het voorbereidingsproces voorsprong genomen worden. De juiste droogtechniek kan de rentabiliteit van uw zaak duidelijk verbeteren. CarFix helpt u alvast bij het bepalen van de juiste droogtechniek voor uw schadegevallen én bij de selectie van de bijhorende apparatuur.
De juiste droogtechniek?
First things first. Er bestaat niet zoiets als dé juiste droogtechniek. Elk schadegeval vergt een unieke aanpak en bijgevolg unieke herstelmethode. Derhalve is het aanbod droogtechnieken dan ook legio en is het verstandig van zich in uw zaak niet te focussen op één techniek. Klant is koning is een stelling die, jawel, ook in dit geval opgaat, al moet u dit natuurlijk niet te letterlijk nemen en houdt u best vast aan het gezond verstand. Ervaring leert u ondertussen al wat uw klant vereist. Verdere bepaling van capaciteit en budget zijn uw verdere leidraden. Uw portefeuille zal u dankbaar zijn.
Infrarood drogen (IR)

Met toestellen die op een rail worden gehangen, kan er op alle plaatsen snel en efficiënt gedroogd worden zonder dat het toestel in de weg staat
De kans is groot dat u deze techniek dagelijks inzet en u bijgevolg niet meteen het nut inziet van volgende uiteenzetting. Toch loont het de moeite om ook even stil te staan bij deze ‘klassieke methode’, want ook de gevestigde waarden zijn in deze revolutionaire automotivetijden onderworpen aan verandering.
Werking
Infrarood is een elektromagnetische straling die thermische straling kan overbrengen en op die manier objecten verwarmt. Bij het drogen van de verf wordt de warmte van de infraroodstraling gebruikt om een mechanische reactie te activeren. De stralingsenergie, uitgezonden door de infrarood droogapparatuur, wordt hierbij deels geabsorbeerd door het oppervlak en het daarop aanwezige product en vervolgens omgezet in warmte, waardoor de solventen verdampen. Hoeveel straling hierbij wordt opgenomen door het product hangt enerzijds af van de oppervlaktegesteldheid van het materiaal, maar anderzijds ook van het zogenaamde spectrum van de straling.
Het infraroodspectrum kan hierbij worden onderverdeeld in verschillende golflengtes met elk hun eigen temperatuur. Hierbij geldt: hoe hoger de temperatuur, hoe korter de golflengte en hoe korter die golflengte, hoe meer energie er wordt omgezet in warmte.
- Korte golf: 780 tot 1.400 nm met een stralingstemperatuur groter dan 1.800 °C;
- Midden golf: 1.400 tot 3.000 nm met een stralingstemperatuur van 800 tot 1.800 °C;
- Lange golf: 3.000 tot 10.000 nm met een stralingstemperatuur van 60 tot 750 °C.
In de praktijk
Toegepast in de praktijk, wordt de lange golf vooral gecreëerd in de spuitcabine en wordt het dus voornamelijk ingezet voor het drogen van grotere oppervlaktes. De korte golf kent vooral toepassing via specifieke apparatuur en wordt bijgevolg eerder ingezet voor plaatselijke droging.
Doordat de lange golf van buiten naar binnen droogt is de droogtijd vrij lang en is er ook een aanzienlijke hoeveelheid energie nodig om het gewenste resultaat te bekomen. Toch is dit vooralsnog de beste techniek om een recent gespoten wagen volledig te drogen.
Wanneer slechts één paneel, of een beperkte oppervlakte dient gedroogd te worden, kan er gebruikgemaakt worden van een infraroodtoestel dat met korte golven werkt. Dergelijke toestellen gaan het oppervlak bestralen en drogen bijgevolg van binnenuit waardoor het onderliggend materiaal niet wordt aangetast, de solventen de verf veel sneller verlaten en er een betere en vooral snellere droging bekomen wordt. Dit is een techniek die ook al in de voorbereidingsfase kan ingezet worden en dan vooral bij het drogen van de grondverf.
Ultraviolet drogen (UV)
Omdat vandaag alles nog sneller moet gaan, krijgt de ontwikkeling van uv-droogtechnieken de laatste tijd weer meer aandacht. De techniek is goed voor een nog aanzienlijkere tijdswinst bij het drogen, maar is wel gebaseerd op een volledig aangepaste productlijn waardoor de toepassing vooralsnog beperkt blijft tot enkele specifieke fases in het droogproces.
Werking
Ultraviolet drogen kan enkel worden toegepast mits de juiste producten. Er wordt dus gewerkt met speciaal ontwikkelde verf die enkel droogt wanneer deze in aanraking komt met uv-stralen Net zoals bij infrarooddrogen kent dit weliswaar fotochemisch proces verschillende golflengtes:
- Ultraviolet C of UVC dat overeenstemt met de korte golf (vooral industriële toepassing);
- Ultraviolet B of UVB dat overeenstemt met de middengolf;
- Ultraviolet A of UVA dat overeenstemt met de lange golf.
Uv-droogtoestellen werken met UVA-stralen die onder een bepaald vermogen op het te drogen oppervlak gestraald worden. De uv-straling werkt hierbij in op het product dat op zijn beurt reageert en tot droging komt.
In de praktijk
Ultraviolet drogen wordt omwille van zijn snelle droogcapaciteiten veelal ingezet bij smart repair. Wat meteen rechtstreeks impliceert dat deze techniek meestal op kleine oppervlakten wordt toegepast. Het gebruik voor grote oppervlakten is in principe ook mogelijk, maar omdat het volledig oppervlak dient beschenen te worden met uv, zijn het ook de uv-drogers die voorlopig achterblijven in ontwikkeling.
Moeilijk bereikbare plaatsen vragen bovendien ook om verplaatsing van de apparatuur. Daarbij komt ook nog eens dat het uv-productgamma, ondanks enkele jaren marktaanwezigheid, momenteel eerder beperkt en duur is en voorlopig enkel bestaat uit primers en vernissen. Rekeninghoudend met de huidige trends in de herstelbranche kan een investering in deze techniek desalniettemin een ware aanvulling vormen op de door uw zaak reeds gebruikte hersteltechnieken en apparatuur.
Apparatuur
Infrarood- en ultravioletdroging kunnen op hun beurt nogmaals worden onderverdeeld in een reeks toegepaste droogtechnieken en bijhorende apparatuur. Belangrijk hierbij is dat het niet om een of-of-verhaal, maar om een en-en- verhaal gaat en het, zoals reeds vermeld, zaak is om zich een beeld te vormen van wat er in de carrosserie echt nodig is alvorens zich bepaalde apparatuur aan te schaffen.
Infrarood

Bij het drogen van de verf wordt de warmte van de infraroodstraling gebruikt om een mechanische reactie te activeren
Infraroodtoestellen zijn uitgerust met lampen die elektromagnetische stralen uitzenden die via geïntegreerde reflectoren naar het te drogen oppervlak worden weerkaatst. Deze weerkaatsing gebeurt meestal loodrecht, waardoor het formaat van de reflector ook meteen de omvang van het te drogen oppervlak bepaalt. Een reflector van 20 x 100 cm zal dus een oppervlak van die grootte drogen.
Recente infrarooddrogers beschikken veelal over reflectoren die onder een lichte hoek staan, waardoor de reflector een groter oppervlak kan bestralen en drogen. Wanneer er gekozen wordt voor een infrarooddroger waarbij de reflectoren zijn voorzien van een zogenaamde gold coating, vindt er, in tegenstelling tot metalen reflectoren, een pak minder stralingsabsorptie plaats en kan er een optimaal stralingsbeeld naar het oppervlak worden bekomen.
Ultraviolet

Uv-lampen werken in een bepaald vermogen, maar het is de intensiteit van de lamp, uitgedrukt in mW/cm2, die er toe doet
Uv-lampen werken in een bepaald vermogen, maar het is de intensiteit van de lamp, uitgedrukt in mW/cm2, die er toe doet. Deze intensiteit is bovendien een constante, ongeacht het aantal lampen dat wordt ingezet. Een lamp van 1.000 W haalt daarbij 25 mW/cm2 en een lamp van 400 W ‘slechts’ 13 mW/cm2. Drie lampen van 400 W stralen dus nog steeds 13 mW/cm2 uit. De speciaal voor uv-drogen ontwikkelde lak is daarop afgesteld en zal dus in een toegeschreven tijd drogen onder die bepaalde intensiteit. Is de intensiteit lager, of de laagdikte hoger, dan zal ook de droogreactie een pak lager zijn. Het resultaat is vaak dat er geen of onvoldoende droging optreedt en bijgevolg de laklaag van het koetswerk pelt. Het is dus zaak om met dit soort toestellen een voldoende hoge intensiteit te hebben om tot een onberispelijke afwerking te komen.
Veiligheidsmaatregelen
Bij het gebruik van zowel infrarood- als ultraviolettoestellen dienen een aantal veiligheidsmaatregelen in acht genomen te worden. Zo is ir-droging op zich niet gevaarlijk, maar kan de gebruiker wel brandwonden oplopen bij onvoorzichtig gebruik. Sommige infraroodstralers zijn ook ‘ruwer’, waardoor er meer moet afgeplakt worden met aluminiumpapier ter bescherming van de carrosseriepanelen.
Bij het omgaan met ultraviolettoestellen is het dan weer belangrijk dat de gebruiker steeds een UVA-beschermende veiligheidsbril draagt. Bij kleinere werkplaatsen is het zelfs aangeraden dat elke werknemer zo’n bril draagt. In grotere werkplaatsen kan er mits het plaatsen van UVA-beschermende en -werende panelen al veel euvel worden verholpen. Verder is het ook belangrijk om bij de aanschaf van een uv-droogtoestel zeker na te gaan of er zich voor de lamp veiligheidsglas bevindt. Dat glas zorgt er immers voor dat een groot deel van de schadelijke stralen weggefilterd worden en de felheid van het licht gereduceerd wordt. Hoewel de blauwe schijn die men hierdoor verkrijgt de veiligheid verder opdrijft, kan deze eigenschap toch een vals gevoel van veiligheid creëren. Immers, hoe feller het licht, hoe groter de kans dat men ervan wegkijkt.
Het juiste droogtoestel?

Bij de aankoop van een droogtoestel komen heel wat factoren kijken. De belangrijkste vraag die u zich bij de aanschaf dient te stellen is evenwel tweeledig. Welk resultaat levert mij dit op, en welk rendement kan ik hier uit halen? Het antwoord op die vragen is uiteraard voor iedere carrosserie anders, maar dient niettemin goed overwogen te worden. Zeker wanneer duidelijk wordt dat er met het juiste toestel winst kan geboekt worden op maar liefst drie vlakken.
Tijdswinst
Met de gestage opkomst van het ultraviolet drogen, komt ook een nog snellere afhandeling van een beschadigde wagen in het vizier. Hoewel het voorlopig nog even wachten is op een volledige uitrol van het uv-gamma, belooft deze techniek een ware game changer te worden. Verder zorgt ook de opkomende automatisering bij droogtoestellen voor een vanzelfsprekende tijdswinst. Wanneer er bijvoorbeeld gekozen wordt voor een geautomatiseerde droogrobot, kunnen er dankzij een ingestelde beweging autonoom grotere oppervlakken gedroogd worden en kan de spuiter ondertussen gerust verf mengen of afplakken.
Energiewinst
Tijdswinst leidt ook ontegensprekelijk tot energiewinst. Er wordt sneller gewerkt, en daar staat dan ook een reductie van energie tegenover. Bovendien is het met dergelijke toestellen ook niet nodig om een volledige spuitcabine op te warmen alvorens resultaat te boeken.
Plaatswinst
Carrosserieën die werken met een multifunctionele ruimte, kunnen ook drogen in die ruimte. Daardoor hoeft de wagen niet verplaatst te worden en blijven andere ruimtes dus vacant. Indien smart repair de overhand heeft in een carrosserie kan het ook handig zijn om gebruik te maken van toestellen die aan rails worden opgehangen. Zo kan er op alle plaatsen snel en efficiënt gedroogd worden zonder dat het toestel in de weg staat of plaats inneemt.
Trends
Katalytische gas-infraroodtechnologie

Hoewel toestellen die met deze technologie zijn uitgerust al enige tijd beschikbaar zijn, winnen ze de laatste tijd niettemin aan populariteit. Aard- of propaangas wordt bij deze toestellen met behulp van een speciale platina katalysator omgezet in middellange tot langegolfinfraroodstraling. Het resultaat is een toestel dat alle typen verf droogt, kan gebruikt worden na elk type voorbereiding en kan ingezet worden bij elk type wagen. Dergelijke toestellen worden op rails gemonteerd waardoor ze makkelijk opzij kunnen worden geschoven en zo de nodige ruimte creëren voor verdere werkzaamheden. De vaak geïntegreerde afstandssensor zorgt verder ook voor de optimale droogafstand. Ook het drogen van verschillende verflagen in één keer behoort tot de mogelijkheden. Ten slotte garandeert de volautomatische passage een optimaal droogresultaat.
Uv-led
Met de uv-ledlamp kan nog sneller gewerkt worden dan met de standaard uv-gaslamp. Enig verschil is wel dat de oppervlakte die met de uv-ledlamp kan worden gedroogd aanzienlijk kleiner is dan bij de uv-gaslamp. Hoewel deze techniek tot enkele jaren terug nog niet in staat was om de gewenste intensiteit voor het juiste droogresultaat te behalen, is dit vandaag een heel ander verhaal. De nieuwe ontwikkelingen in uv-producten zorgen immers voor betere aansluiting op de apparatuur waardoor het gewenste resultaat keer op keer kan worden behaald.
Met dank aan Carrosserie Service, Sima en Vip Tools